Hanif, Rahmat (2025) Analisis Pengaruh Pembangunan Jalan Tol Trans Jawa Terhadap Produk Domestik Regional Bruto Di Jawa Timur. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5033201060-Undergraduate_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (17MB) | Request a copy |
Abstract
Jalan tol adalah jalan umum yang merupakan bagian dari sistem jaringan dan sebagai jalan nasional, yang memiliki peran penting dalam meningkatkan konektivitas antar wilayah dan mendorong pertumbuhan ekonomi. Salah satunya, tol Trans Jawa yang sudah dibangun dari Merak menuju Probolinggo sepanjang 1065,50 km. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dampak pembangunan jalan tol terhadap daerah yang dilalui oleh jalan tol maupun yang tidak dilewati oleh jalan tol Trans Jawa. Penelitian ini menggunakan data kuantitatif dengan melibatkan data Tingkat Pengangguran Terbuka (TPT), kemiskinan, upah minimum, dan Penanaman Modal Dalam Negeri (PMDN) yang data tersebut bersumber dari BPS Jawa Timur, dan open data Jawa Timur tahun 2018 hingga 2022. Penelitian ini menggunakan metode regresi data panel dinamis, dan uji t berpasangan. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa variabel kemiskinan, upah minimum, dan penanaman modal dalam negeri tidak terdapat pengaruh secara signifikan terhadap PDRB Jawa Timur, kecuali variabel tingkat pengangguran terbuka. Namun, hasil dari uji t berpasangan menunjukkan adanya perbedaan PDRB wilayah dimana yang dilalui oleh jalan tol lebih tinggi dibandingkan yang tidak dilalui jalan tol Trans Jawa.
========================================================================================================================
Toll roads are public roads that are part of the network system and as national roads, which have an important role in improving connectivity between regions and encouraging economic growth. One of them is the Trans Jawa toll road which has been built from Merak to Probolinggo along 1065.50 km. This study aims to determine the impact of toll road development on areas passed by toll roads and those not passed by the Trans Jawa toll road. This study uses quantitative data involving data on the open unemployment rate, poverty, minimum wage, and domestik investment data sourched from BPS East Java, and East Java open data from 2018 to 2022. This research uses dynamic panel data regression method, and paired t test. The result of the study show that the variables of poverty, minimum wage, and domestic investment have no significant influence on the GRDP East Java, except for the variable of open unemployment rate. However, the results of the paired t-test show that there is a difference in the GRDP of regions where the toll road is higher than those that are not passed by the Trans Java toll road
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | jalan tol, data panel, uji t berpasangan, PDRB Jawa Timur,toll road, dynamic panel data, paired t test, GRDP East Java |
Subjects: | H Social Sciences > HA Statistics > HA30.3 Time-series analysis H Social Sciences > HA Statistics > HA31.3 Regression. Correlation. Logistic regression analysis. H Social Sciences > HA Statistics > HA31.7 Estimation |
Divisions: | Faculty of Business and Management Technology > Development Studies > 60201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Rahmat Hanif |
Date Deposited: | 04 Aug 2025 07:01 |
Last Modified: | 04 Aug 2025 07:01 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/124870 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |