Perancangan Seri Buku Cerita Interaktif Pengenalan Emosi Sebagai Inisiasi Pencegahan Temper Tantrum Anak Usia 5-7 Tahun

Aini, Qonita Qurrotu (2025) Perancangan Seri Buku Cerita Interaktif Pengenalan Emosi Sebagai Inisiasi Pencegahan Temper Tantrum Anak Usia 5-7 Tahun. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5030211036-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5030211036-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (9MB) | Request a copy

Abstract

Temper tantrum merupakan fenomena emosional yang umum terjadi pada anak, khususnya pada anak usia dini. Hal tersebut dapat ditandai dengan ledakan emosi seperti menangis dan berteriak yang disebabkan oleh anak belum mampu untuk mengelola emosi dengan baik dan benar. Oleh karena itu, diperlukan metode edukatif yang efektif untuk membantu anak dalam perkembangan emosionalnya. Sebagai usaha untuk mempermudah jalannya komunikasi dan pendidikan, penulis melakukan perancangan buku cerita sebagai media pengenalan emosi untuk anak usia 5-7 tahun dengan pendekatan interaktif.
Perancangan ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan instrumen penelitian seperti studi literatur untuk menggali informasi mengenai konten pengenalan emosi yang didapat dari beberapa buku serta jurnal yang berkaitan dengan topik penelitian, depth interview kepada psikolog untuk menggali info lebih detail mengenai pengenalan emosi, studi komparator, dan eksplorasi visual, dan juga user testing yang menggunakan instrumen focus group discussion bersama target audiens.
====================================================================================================================================
Temper tantrums are an emotional phenomenon that commonly occurs in children, especially in early childhood. This can be characterized by emotional outbursts such as crying and screaming which are caused by children not being able to manage their emotions properly and correctly. Therefore, effective educational methods are needed to help children in their emotional development. In an effort to simplify communication and education, the author designed a storybook as a medium for introducing emotions for children aged 5-7 years with an interactive approach.
This research uses a qualitative approach, with research instruments such as literature studies to dig up information about the content of emotion recognition obtained from several books and journals related to the research topic, depth interviews with psychologists to dig up more detailed information about emotion recognition, comparative studies, and exploration. visual, and also user testing using focus group discussion instruments with the target audience.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: buku cerita, emosi, interaktif, temper tantrum, storybook, emotion, interactive, emotional, temper tantrums
Subjects: N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
N Fine Arts > NE Print media
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Qonita Qurrotu Aini
Date Deposited: 04 Aug 2025 07:11
Last Modified: 07 Aug 2025 01:20
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/125176

Actions (login required)

View Item View Item