Hidayat, Naufal Rasyiq (2024) Hydrodynamic Analysis and Optimization of Bulbous Bow Shapes for Enchanced Fuel Effieciency in Container Ship Design. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5018201040-Undergraduate_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (8MB) | Request a copy |
Abstract
Kapal kontainer, yang merupakan bagian integral dari perdagangan maritim global, menghadapi tekanan yang semakin meningkat untuk mengurangi konsumsi bahan bakar dan emisi gas rumah kaca sebagai respons terhadap masalah lingkungan dan mandat regulasi. Tesis ini membahas tantangan tersebut dengan berfokus pada analisis hidrodinamika dan optimasi bentuk haluan bulb untuk meningkatkan efisiensi bahan bakar dalam desain kapal kontainer. Haluan bulb, yang terletak di bagian paling depan lambung kapal, memainkan peran penting dalam mengurangi hambatan gelombang dan meningkatkan efisiensi propulsi. Dengan menggunakan simulasi Computational Fluid Dynamics (CFD) canggih dan studi empiris, penelitian ini bertujuan untuk mengungkap interaksi fluida-struktur kompleks yang menentukan kinerja haluan bulb. Dengan menganalisis berbagai konfigurasi haluan bulb secara cermat, termasuk dimensi, profil, dan geometrinya, studi ini berupaya mengidentifikasi desain optimal yang mencapai keseimbangan antara efisiensi hidrodinamika, kekuatan struktural, dan kelayakan praktis. Pemanfaatan teknik optimasi mutakhir memungkinkan eksplorasi ruang desain yang luas untuk menemukan konfigurasi yang menjanjikan penghematan bahan bakar maksimum tanpa mengorbankan integritas kapal atau persyaratan operasional. Melalui pemeriksaan rinci tentang interaksi antara desain haluan bulb dan efisiensi bahan bakar, penelitian ini bertujuan untuk menawarkan wawasan dan metodologi yang dapat ditindaklanjuti untuk menginformasikan pengembangan desain kapal kontainer yang berkelanjutan dan layak secara ekonomi. Pada akhirnya, kontribusi ini sangat penting dalam mengatasi tantangan mendesak yang dihadapi industri maritim kontemporer, mendorong inovasi, dan mengarahkan menuju masa depan transportasi maritim yang lebih hijau dan efisien.
=======================================================================================================================
Container ships, integral to global maritime trade, face increasing pressure to reduce fuel consumption and greenhouse gas emissions in response to environmental concerns and regulatory mandates. This thesis addresses this challenge by focusing on the hydrodynamic analysis and optimization of bulbous bow shapes to enhance fuel efficiency in container ship design. The bulbous bow, situated at the foremost part of the hull, plays a pivotal role in reducing wave resistance and improving propulsion efficiency. Employing advanced computational fluid dynamics (CFD) simulations and empirical studies, this research aims to unravel the complex fluid-structure interactions that dictate bulbous bow performance. By meticulously analyzing various bulbous bow configurations, including dimensions, profiles, and geometries, this study seeks to identify optimal designs that strike a delicate balance between hydrodynamic efficiency, structural robustness, and practical feasibility. The utilization of cutting-edge optimization techniques enables the exploration of a vast design space to pinpoint configurations that promise maximum fuel savings without compromising vessel integrity or operational requirements. Through a detailed examination of the interplay between bulbous bow design and fuel efficiency, this research aims to offer actionable insights and methodologies to inform the development of sustainable and economically viable container ship designs. Ultimately, this contribution is vital in addressing the pressing challenges confronting the contemporary maritime industry, fostering innovation, and steering towards a greener and more efficient future for maritime transportation.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kapal kontainer, Analisis hidrodinamika, Efisiensi bahan bakar, Haluan bulb, Optimasi / Optimalisasi, Integritas struktural / Kekuatan struktural, Industri maritim, Emisi gas rumah kaca, Container ships, Hydrodynamic analysis, Fuel efficiency, Bulbous bow, Optimization, Structural integrity, Maritime industry, Greenhouse gas emissions |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM161 Ships--Hydrodynamics |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Naufal Rasyiq Hidayat |
Date Deposited: | 05 Aug 2025 07:32 |
Last Modified: | 05 Aug 2025 07:32 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/125610 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |