Pasiola, Bintang Aura (2025) Galeri Budaya Pop: Integrasi Budaya Populer Dalam Arsitektur Parametrik Dinamis. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5013211096-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (5MB) | Request a copy |
Abstract
Arsitektur parametrik telah berkembang sebagai respons terhadap kebutuhan desain yang lebih kompleks dan adaptif, memungkinkan arsitek mengeksplorasi bentuk dan struktur yang dinamis melalui penggunaan algoritma dan parameter. Dalam konteks ini, budaya pop, yang merupakan representasi budaya massa, menawarkan tantangan dan peluang unik bagi arsitektur. Perancangan ini bertujuan untuk mengintegrasikan elemen budaya pop ke dalam arsitektur parametrik guna menciptakan ruang pameran dinamis yang tidak hanya fungsional, tetapi juga mampu merespons perkembangan tren budaya secara terus-menerus. Dengan menggunakan software Grasshopper dan Rhino, perancangan ruang pameran di Surabaya ini diharapkan mampu mencerminkan identitas lokal serta mendukung keberlanjutan. Budaya pop yang difokuskan dalam penelitian ini adalah musik, seni, fashion, dsb sebagai elemen utama untuk diinterpretasikan ke dalam bahasa arsitektural. Proyek ini juga bertujuan untuk mempromosikan penggunaan teknologi parametrik dalam praktik arsitektur di Indonesia dan menciptakan ruang publik yang interaktif serta relevan dengan kebutuhan masyarakat.
===========================================================================================================
Parametric architecture has evolved in response to the need for more complex and adaptive designs, allowing architects to explore dynamic forms and structures through the use of algorithms and parameters. In this context, pop culture, as a representation of mass culture, presents unique challenges and opportunities for architecture. This design aims to integrate elements of pop culture into parametric architecture to create a dynamic exhibition space that is not only functional but also capable of responding to the evolving trends of contemporary culture. Using Grasshopper and Rhino software, the design of this exhibition space in Surabaya is intended to reflect local identity while supporting sustainability. The focus of this study is on pop culture, specifically music, art, fashion, etc as the primary element to be translated into architectural language. This project also aims to promote the use of parametric technology in architectural practice in Indonesia and create an interactive public space that is relevant to the community's needs.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Budaya Pop, Data, Grasshopper, Pameran, Parametrik, Data, Exhibition, Grasshopper, Parametric, Pop Culture |
Subjects: | N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design. |
Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Bintang Aura Pasiola |
Date Deposited: | 04 Aug 2025 04:09 |
Last Modified: | 04 Aug 2025 04:09 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/126830 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |