Sajidah, Fauziyyah Atha (2025) Pengembangan Desain Mainan Anak Usia 4-6 Tahun Untuk Mengembangkan Motorik Halus dan Kognitif. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5028201055-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (8MB) | Request a copy |
Abstract
Motorik halus merupakan kemampuan untuk mengontrol gerakan otot-otot kecil ditubuh, khususnya yang melibatkan koordinasi tangan dan jari dengan mata. Keterampilan ini sangatlah penting untuk anak melakukan kegiatan yang membutuhkan detail dan ketelitian. Perkembangan kognitif dan motorik halus pada anak usia dini adalah area krusial dalam pembentukan kemampuan kognitif dan fisik mereka. Pengembangan desain boardgame portable bertujuan untuk meningkatkan keterampilan motorik halus pada anak usia dini melalui aktivitas yang melibatkan stimulasi sensorik yang dapat meningkatkan kognitif anak berupa permainan bertema abstrak strategi. Penelitian ini berfokus pada perancangan dan implementasi permainan sensorik dengan material ramah anak yang menggabungkan elemen visual, taktil, dan proprioseptif untuk menciptakan pengalaman bermain yang komprehensif dan interaktif. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pernacangan desain mainan dan uji coba pada kelompok anak usia dini. Selain itu, permainan ini juga mendorong perkembangan kognitif dan sosial anak melalui aktivitas yang menyenangkan. Temuan ini memberikan kontribusi pada bidang pendidikan anak usia dini dengan menyediakan strategi efektif untuk mendukung perkembangan kognitif dan motorik halus melalui permainan edukatif yang inovatif.
==========================================================================================================================================
Fine motor skills involve the ability to control small muscles in the body, particularly those involving hand-eye coordination and precise finger movements. These skills are crucial for children to engage in activities that require detail and precision. The development of cognitive and fine motor skills in early childhood is a critical area in shaping their cognitive and physical abilities. The development of board game designs aims to enhance fine motor skills in early childhood through activities that involve sensory stimulation, which can enhance children's cognitive abilities through abstract strategy-themed games. This research focuses on the design and implementation of sensory games that combine visual, tactile, and proprioceptive elements to create a comprehensive and interactive playing experience. The methods used in this study include needs analysis, prototype development, and testing with groups of young children. Moreover, these games also promote cognitive and social development through enjoyable activities. These findings contribute to early childhood education by providing effective strategies to support cognitive and fine motor skill development through innovative educational games.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kognitif, motorik halus, anak usia dini, desain permainan cognitive, fine motor skill, early childhood, toys |
Subjects: | T Technology > TS Manufactures T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design T Technology > TS Manufactures > TS2301.T7 Toys, etc |
Divisions: | Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | Fauziyyah 'atha Sajidah |
Date Deposited: | 04 Aug 2025 07:28 |
Last Modified: | 04 Aug 2025 07:28 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/126937 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |