Perancangan Virtual Reality dengan Immersive Storytelling di Zona Eropa Kota Lama Surabaya untuk Generasi Z

Nandatiko, Lois Palupi (2025) Perancangan Virtual Reality dengan Immersive Storytelling di Zona Eropa Kota Lama Surabaya untuk Generasi Z. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5030211031-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5030211031-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Sejarah menjadi “pengalaman” yang akan memberikan wawasan bagi orang yang mempelajarinya, oleh karena itu sejarah bukan hanya pengetahuan, tapi juga menyangkut wawasan dengan belajar dari sejarah. Di tengah informasi yang lebih mudah di dapatkan melalui internet, Generasi Z sebagai generasi yang mendominasi populasi Indonesia masih kurang minat dalam mempelajari sejarah. Kota Surabaya sebagai “Kota Pahlawan” memiliki nilai sejarah yang penting, khususnya di kawasan Zona Eropa Kota Lama Surabaya yang kini direvitalisasi dengan konsep “Living Heritage” oleh Pemerintah Kota Surabaya. Perancangan ini berlandaskan pada teori Cognitive Load dan Taksonomi Bloom Revisi dalam menyampaikan informasi yang dikemas dalam bentuk aplikasi Virtual Reality berbasis immersive storytelling dengan pengguna sebagai karakter fiksi Tukang Pos. Perancangan ini bertujuan untuk menghadirkan media pembelajaran dengan pendekatan immersive storytelling melalui media Virtual Reality yang diharapkan relevan dan edukatif bagi Generasi Z. Pengumpulan data primer melalui depth interview, observasi, studi literatur, dan studi target audiens, serta dilanjutkan pada proses perancangan konsep Virtual Reality, pembuatan prototip, dan uji coba pengguna dengan metode System Usability Scale (SUS). Hasil menunjukkan bahwa pendekatan ini dapat menarik minat pemahaman sejarah pada Generasi Z dan diiringi dengan penyesuaian sistem serta fitur-fitur tambahannya.
===================================================================================================================================
History serves as an “experience” that offers insight to those who learn it, thus i tis not merely knowledge but rather an engaging pursuit of understanding the history itself. Despite the increasing accessibility of information through the internet, Generation Z, which dominates the Indonesian population, shows lack of interest in learning history. Surabaya, the capital of Jawa Timur, is known as “City of Heroes” holds significant historical value, especially in the Kota Lama Surabaya European Zone, which is currently being revitalized by the Surabaya City Government under the “Living Heritage” concept. This design project applies Cognitive Load Theory and Revised Bloom’s Taxonomy to deliver historical content through a Virtual Reality application based on immersive storytelling, placing the user in the role of a fictional postman in 1930 era. The project aims to present and educational medium that is immersive, relevant, and engaging for Generation Z. The primary data were collected through in-depth interviews, observation, literature review, and audience research, followed by concept development, prototyping, and user testing using the System Usability Scale (SUS). The results show that this approach enhances historical understanding among Generation Z and suggest potential improvements in system and feature development.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kota Lama Surabaya, Immersive storytelling, Virtual Reality
Subjects: N Fine Arts > N Visual arts (General) For photography, see TR > N7433.8 Virtual reality
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Lois Palupi Nandatiko
Date Deposited: 05 Aug 2025 01:37
Last Modified: 05 Aug 2025 01:37
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/127142

Actions (login required)

View Item View Item