PERENCANAAN DAN KAJIAN NUMERIK STRUKTUR KAPAL SELAM NIR AWAK (AUTONOMOUS UNDERWATER VEHICLE/AUV)

PUTRA, JANU HADI (2014) PERENCANAAN DAN KAJIAN NUMERIK STRUKTUR KAPAL SELAM NIR AWAK (AUTONOMOUS UNDERWATER VEHICLE/AUV). Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
2111 030 004 - non degree thesis.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (3MB)

Abstract

Autonomous Underwater Vehicles ( AUV ) adalah kapal selam tanpa awak yang di kendalikan dari jarak jauh dengan menggunakan remote kontrol untuk keperluan pemantauan kondisi dasar laut dan perthanan perbatasan laut guna menjaga kedaulatan NKRI , kapal selam tanpa awak dikembangkan secara bertahap dari penelitian sebelumnya sehingga tercapai optimasi yang diinginkan sesuai dengan kebutuhannya. Tujuan tugas akhir ini adalah untuk mengetahi kerakteristi aliran fluida yang melintasi bodi AUV dan mengetahui kekuatan material bahan ketika berada di kedalaman air laut, sehingga bisa diketahui tegangan geser maksimalnya dengan melakukan simulasi melalui software ANSYS 12.1 Hasil dari simulasi percobaan yang disajikan untuk menunjukkan aliran yang terjadi pada bodi AUV pada saat bergerak dengan kecepatan 2 m/s. sehingga diketehui besarnya tekanan statik 9,61 x 103 Pa dan kecepatan aliran fluida sebesar 1,02 m/s pada bodi AUV. setelah didapatkan hasil dari simulasi software Ansys, baru di analisa statik material untuk mengetahui tegangan geser maksimal yang terjadi pada nose,fin,dan casing propeller. akibat gaya yang timbul di dalam air, sehingga didapatkan dari simulasi tegangan geser maksimum pada nose sebesar 0,31958 MPa, Fin sebesar 1,7978 MPa, dan pada casing propeller sebesar 0,29363 MPa Autonomous Underwater Vehicles (AUV) are unmanned submarines controlled remotely using the remote control for the purpose of monitoring the condition of the seabed and defenses sea border in order to maintain the sovereignty of the unitari republic of indonesia, umanned submarine developed gradually from a previous study in order to reach the desired optimazion as needed. The purpose of this thesis is to check kerakteristi fluid flow which crosses the body AUV and knowing the power of material while in the depths of the sea water, so that the maximum shear stress can be known by performing simulations through the software ANSYS 12.1 Result of simulation experiments are presented to demonstrate the flow that occurs on the body at the moment of AUV moves with the speed of 2 m/s. so the magnitude of the static pressure is known 2.151 x 105 Pa and the fluid flow speed of 8,91 m/s in the body of the AUV. having obtained the results from the simulation software Ansys static analysis, new materials to find out the maximum shear stress occurs in the nose, fin, propeller and casing. due to a style that arose in the water, so that the obtained from simulations of maximum shear stress on the nose of 7,4647 MPa, MPa, 16,836 of Fin and propeller casing of 17,324 at MPa

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Autonomous Underwater Vehicle (AUV), Pressure static, Flow rate, Share stress maximum, Autonomous Underwater Vehicle (AUV),Tekanan statik ,Kecepatan aliran,Tegangan geser maksimum.
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ223_Programmable controllers
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > (D3) Diploma
Depositing User: Mrs Ansi Aflacha
Date Deposited: 03 Jan 2017 07:14
Last Modified: 03 Jan 2017 07:14
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/1273

Actions (login required)

View Item View Item