PERENCANAAN DAN KAJIAN NUMERIK STRUKTUR KAPAL SELAM NIR AWAK (AUTONOMOUS UNDERWATER VEHICLE/AUV)

PUTRA, JANU HADI (2014) PERENCANAAN DAN KAJIAN NUMERIK STRUKTUR KAPAL SELAM NIR AWAK (AUTONOMOUS UNDERWATER VEHICLE/AUV). Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 2111 030 004 - non degree thesis.pdf] Text
2111 030 004 - non degree thesis.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (3MB)

Abstract

Autonomous Underwater Vehicles ( AUV ) adalah kapal
selam tanpa awak yang di kendalikan dari jarak jauh dengan
menggunakan remote kontrol untuk keperluan pemantauan kondisi
dasar laut dan perthanan perbatasan laut guna menjaga kedaulatan
NKRI , kapal selam tanpa awak dikembangkan secara bertahap dari
penelitian sebelumnya sehingga tercapai optimasi yang diinginkan
sesuai dengan kebutuhannya.
Tujuan tugas akhir ini adalah untuk mengetahi kerakteristi
aliran fluida yang melintasi bodi AUV dan mengetahui kekuatan
material bahan ketika berada di kedalaman air laut, sehingga bisa
diketahui tegangan geser maksimalnya dengan melakukan simulasi
melalui software ANSYS 12.1
Hasil dari simulasi percobaan yang disajikan untuk
menunjukkan aliran yang terjadi pada bodi AUV pada saat bergerak
dengan kecepatan 2 m/s. sehingga diketehui besarnya tekanan statik
9,61 x 103 Pa dan kecepatan aliran fluida sebesar 1,02 m/s pada bodi
AUV. setelah didapatkan hasil dari simulasi software Ansys, baru di
analisa statik material untuk mengetahui tegangan geser maksimal
yang terjadi pada nose,fin,dan casing propeller. akibat gaya yang
timbul di dalam air, sehingga didapatkan dari simulasi tegangan
geser maksimum pada nose sebesar 0,31958 MPa, Fin sebesar
1,7978 MPa, dan pada casing propeller sebesar 0,29363 MPa

Autonomous Underwater Vehicles (AUV) are unmanned
submarines controlled remotely using the remote control for the
purpose of monitoring the condition of the seabed and defenses sea
border in order to maintain the sovereignty of the unitari republic of
indonesia, umanned submarine developed gradually from a previous
study in order to reach the desired optimazion as needed.
The purpose of this thesis is to check kerakteristi fluid flow
which crosses the body AUV and knowing the power of material
while in the depths of the sea water, so that the maximum shear
stress can be known by performing simulations through the software
ANSYS 12.1
Result of simulation experiments are presented to
demonstrate the flow that occurs on the body at the moment of AUV
moves with the speed of 2 m/s. so the magnitude of the static
pressure is known 2.151 x 105 Pa and the fluid flow speed of 8,91
m/s in the body of the AUV. having obtained the results from the
simulation software Ansys static analysis, new materials to find out
the maximum shear stress occurs in the nose, fin, propeller and
casing. due to a style that arose in the water, so that the obtained
from simulations of maximum shear stress on the nose of 7,4647
MPa, MPa, 16,836 of Fin and propeller casing of 17,324 at MPa

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Autonomous Underwater Vehicle (AUV), Pressure static, Flow rate, Share stress maximum, Autonomous Underwater Vehicle (AUV),Tekanan statik ,Kecepatan aliran,Tegangan geser maksimum.
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ223 PID controllers
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > 21401-(D3) Diploma 3
Depositing User: Users 13 not found.
Date Deposited: 03 Jan 2017 07:14
Last Modified: 03 Jan 2017 07:14
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/1273

Actions (login required)

View Item View Item