Desain Rumah Belajar Untuk Generasi Z

Adhyaksa, Rahmania Indri (2022) Desain Rumah Belajar Untuk Generasi Z. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111740000073-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111740000073-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Generasi Z merupakan generasi yang lahir pada tahun setelah 1996 sampai 2012. Generasi ini juga biasa disebut sebagai generasi internet atau generasi digital karena eksposur generasi ini ke internet dan teknologi lebih besar daripada generasi-generasi sebelumnya. Dengan hadirnya internet di Indonesia pada tahun 1990. Hal ini menyimpulkan bahwa dalam waktu 10 tahun kedepan, Generasi Z akan mulai memasuki jenjang pendidikan yang lebih tinggi, yaitu perguruan tinggi, dimana mereka akan mengikuti test bersama UTBK. Pada saat yang sama, perkembangan pendidikan juga akan meningkat, dengan inovasi terbaru dari Meta Inc., Metaverse, sebuah dunia virtual yang diakses melalui internet yang memungkinkan banyak hal dilakukan setiap individunya meskipun dari jarak jauh, termasuk belajar. Melalui immersive experience dengan mixed reality, pendidikan akan lebih komprehensif dan interaktif. Dengan virtual dan augmented reality di Metaverse akan pelan-pelan mengambil alih metode pembelajaran konvensional, baik membaca buku, IoT (Internet of Things), ataupun mengajar aktif di kelas. Respon arsitektural mengenai isu ini adalah dibangunnya rumah pembelajaran sebagai wadah ruang belajar informal dengan behavior setting sesuai kebiasaan dan rangkaian kegiatan Generasi Z, sebagai bentuk fokus Generasi Z sebagai siswa SMA di Jakarta dan sekitarnya dan perjalanan siswa SMA untuk mempersiapkan diri menghadapi UTBK dengan preferensi mereka dalam belajar, gaya hidup, atau sosialisasi di antara rekan-rekan mereka..
=====================================================================================================================================
Generation Z is the generation that was born in the years after the year 1995 to 2012. This generation is also commonly referred to as the Internet Generation or the digital generation because of this generation's exposure to the internet and the greater technology that had created the previous generation. In the next 10 years, while Generation Z will begin to enter a higher level of education through Joint Entrance Test or UTBK. At the same time, the development in education will also rise, with the newest invention from Meta Inc., Metaverse, a virtual world accessed through internet that allow us to do so many things remotely, including learning. Through immersive experience with mixed reality, education is predicted be more comprehensive than ever. With virtual and augmented reality in Metaverse, it will soon take over the conventional learning methods of reading books, IoT (Internet of Things) and classroom teaching. The architectural response to this issue is a learning house as an informal learning space accommodated with behavior settings’ need to facilitate Generation Z’s learning activity, while the studying methods slowly diverting, as a form of Generation Z's focus as high school students in Jakarta and their journey to prepare themselves for Joint Entrance test with their preferences in learning, lifestyle, or socialization among their peers..

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Behavior Setting, Generasi Z, Informal Learning Space, Virtual Environment Experience
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA2728 Architectural design--Data processing
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Marsudiyana -
Date Deposited: 15 Sep 2025 07:43
Last Modified: 15 Sep 2025 07:43
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/128242

Actions (login required)

View Item View Item