Memaksimalkan Kemampuan Kognitif Melalui Imaginative Space Pada Sekolah Dasar

Aviecena, Shalahuddin Akbar (2022) Memaksimalkan Kemampuan Kognitif Melalui Imaginative Space Pada Sekolah Dasar. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111840000037-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111840000037-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Rumah merupakan sudut dari sebuah dunia pertama bagi manusia. Tempat manusia lahir, dan tumbuh menjadikan rumah sebagai hal esensial dalam pembentukan memori kita. Di dalam rumah, setiap sudutnya memiliki sisi imajinatif yang dapat dieksplor lebih dalam untuk memunculkan kesadaran. Dengan mengakses imaginative space, manusia dapat memaksimalkan cara otak berpikir. Imajinasi manusia dipengaruhi oleh elemen-elemen yang ada di dalam rumah seperti perabutan, sudut sudut rumah, dan ruangan yang memiliki nilai dalam menstimulasi pemikiran. Oleh karena itu rumah seharusnya dibangun dengan memperhatikan elemen elemen yang bisa menstimulasi pemikiran imajinatif tersebut. Sekolah Dasar sebagai tempat kedua setelah rumah dimana manusia banyak menghabiskan waktunya dalam tumbuh dan berkembang merupakan tempat yang krusial dalam permbentukan pemikiran. Pemikiran awalnya hadir dari imajinasi yang ada di otak manusia, dan imajinasi itu dipengaruhi oleh persepsi dan proyeksi terhadap lingkungan sekitar, maka dari itu arsitektur memiliki dampak terhadap bagaimana cara manusia berpikir. Perancangan ini akan mengeksplorasi bagaimana elemen-elemen formal dan spasial arsitektur, dalam menghadirkan imaginative space dapat berperan dalam memaksimalkan kemampuan kognitif pada sekolah dasar. Eksplorasi tentang bagaimana elemen elemen imajinatif diterjemahkan ke dalam bangunan dan dengan ditambahkan prinsip prinsip pembangunan sekolah secara optimal, kriteria desain disusun secara integratif dan mencoba untuk menjawab permasalahan desain
=====================================================================================================================================
Home is a corner of a first world for humans. The place where humans are born, and grow up makes the home an essential thing in the formation of our memories. Inside the house, every corner has an imaginative side that can be explored more deeply to raise awareness. By accessing imaginative space, humans can maximize the way the brain thinks. Human imagination is influenced by elements in the house such as furniture, corners of the house, and rooms that have value in stimulating thought. Therefore the house should be built by paying attention to the elements that can stimulate these imaginative thoughts.Elementary school as the second place after home where humans spend a lot of time growing and developing is a crucial place in the formation of thoughts. Thought originally came from the imagination that exists in the human brain, and that imagination is influenced by perceptions and projections of the surrounding environment, therefore architecture has an impact on how humans think. This design will explore how the formal and spatial elements of architecture, in presenting imaginative space, can play a role in maximizing cognitive abilities in elementary schools. Exploration of how imaginative elements are translated into buildings and by adding the principles of optimal school development, design criteria are arranged in an integrative way and try to answer design problems about how to improve cognitive abilities through imaginative space in elementary schools

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: imaginative space, sekolah dasar, learning space,imaginative space, elementary school, learning space
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
N Fine Arts > NA Architecture > NA6600 Education buildings
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Marsudiyana -
Date Deposited: 18 Sep 2025 10:09
Last Modified: 18 Sep 2025 10:09
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/128318

Actions (login required)

View Item View Item