Saputra, Kadek Yusna (2022) Desain Interior Pasar Badung Sebagai Pusat Seni Dan Perbelanjaan Kota Denpasar Berkonsep Smart Culture Di Era Baru. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
08411840000022-Undregraduate_thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (16MB) | Request a copy |
Abstract
Pasar badung merupakan salah satu pasar tradisional terbesar yang ada di kota Denpasar dan di Bali. Pasar merupakan sebuah tempat terjadinya transaksi jual, beli dan jasa. Pasar Badung merupakan salah satu pusat seni dan perekonomian terbesar yang berada di Kota Denpasar, terdapat beberapa masalah terkait tata ruang dan zonasi pada area pasar. Permasalahan tersebut adalah sirkulasi yang belum terorganisasi dengan baik, kios-kios yang terlalu padat, fasilitas yang belum maksimal dan informasi terkait pasar yang sangat minim. Dari masalah-masalah tersebut diperlukan solusi desain yang baik untuk meningkatkan aktivitas dan produktivitas pada area pasar di era baru . Langkah yang dilakukan adalah meredesain Interior Pasar Badung tersebut dengan mengusung konsep ”Smart Culture”. Konsep ini mengutamakan fungsi dan efektivitas penggunaan yang memadukan desain interior dengan penggunaan teknologi serta mampu menampilkan ciri khas budaya lokal Bali sebagai ikon Pasar Badung. Dengan konsep tersebut diharapkan permasalahan yang terdapat pada area pasar dapat terselesaikan, sehingga aktivitas perekonomian dapat berjalan lebih optimal sekaligus menjadikan Pasar Badung sebagai daya tarik wisatawan dan masyarakat.
==============================================================================================================================
Badung market is one of the largest traditional markets in Denpasar and Bali. The market is a place where buying, selling and service transactions occur. Badung market is one of the largest arts and economic centers in Denpasar City, there are several problems related to spatial planning and zoning in the market area. These problems are the circulation that is not well organized, the stalls are too crowded, the facilities are not maximized and the information related to the market is very minimal. From these problems, a good design solution is needed to increase activity and productivity in the market area in the new era. The step taken is to redesign the Interior of the Badung Market by carrying out the concept of "Smart Culture". This concept prioritizes function and effectiveness of use that combines interior design with the use of technology and is able to display the characteristics of local Balinese culture as an icon of Badung Market. With this concept, it is hoped that the problems in the market area can be resolved, so that economic activity can run more optimally while making Badung Market an attraction for tourists and the public.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pasar, Budaya, Perancangan, Market, Culture, Planning |
Subjects: | N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK2589 Furniture design |
Divisions: | Faculty of Architecture, Design, and Planning > Interior Design > 90221-(S1) Undergraduate Theses |
Depositing User: | Eko Sulistiono |
Date Deposited: | 26 Sep 2025 07:01 |
Last Modified: | 26 Sep 2025 07:01 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/128449 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |