Analisa modifikasi bangunan atas hovercraft 20 personel terhadap pengurangan aerodynamic profile drag dengan metode CFD

Munir, M. Misbahul (2008) Analisa modifikasi bangunan atas hovercraft 20 personel terhadap pengurangan aerodynamic profile drag dengan metode CFD. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4203100040-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
4203100040-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (12MB) | Request a copy

Abstract

Aeorodynamic profile drag atau tahanan udara merupakan tahanan yang cukup dominan pada hovercraft saat bergerak dengan kecepatan tinggi yang disebabkan oleh pengaruh aerodinamisasi dari bentuk badan hovercraft itu sendiri. Tahanan ini mempengaruhi hampir 20-25 persen dari tahanan total yang terjadi pada hovercraft. Besamya nilai dari aeorodynamic profile drag dapat diperoleh dengan menggunakan rumus pendekatan, simulasi model pada towing tank atau dengan menggunakan simulasi komputer dengan bantuan software CFD (Computational Fluid Dynamics). Diharapkan dengan adanya pengurangan aeorodynamic profile drag, kebutuhan daya pendorong menjadi berkurang. Pada Togas Akhir ini dibahas mengenai pengaruh modiftkasi bangunan atas dari hovercrfat terhadap pengurangan aeorodynamic profile drag dari hovercraft 20 personel yang telah diproduksi, melalui permodelan menggunakan simulasi komputer dengan bantuan software CFD (Computational Fluid Dynamics)
===================================================================================================================================
Aerodynamic profile drag, or air resistance, is a fairly dominant drag on a hovercraft when moving at high speeds, caused by the aerodynamic influence of the hovercraft's body shape itself. This drag affects almost 20-25 percent of the total drag that occurs on the hovercraft. The value of the aeorodynamic profile drag can be obtained using approximate formulas, model simulations on a towing tank, or by using computer simulations with the help of CFD (Computational Fluid Dynamics) software. It is hoped that by reducing aeorodynamic profile drag, the need for propulsion will be reduced. In this Final Task, the effect of modifying the superstructure of the hovercraft on reducing the aeorodynamic profile drag of the 20-personnel hovercraft that has been produced is discussed, through modeling using computer simulations with the help of CFD (Computational Fluid Dynamics) software

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSSP 629.3 Mun a-1 2008 (weeding)
Uncontrolled Keywords: Hovercraft, ,Aeorodynamic Profile Drag, CFD
Subjects: T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL521 Aerodynamics, Hypersonic.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: EKO BUDI RAHARJO
Date Deposited: 03 Oct 2025 04:03
Last Modified: 03 Oct 2025 04:03
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/128498

Actions (login required)

View Item View Item