Ma'rufin, New Man Ikbal (2025) Desain Dan Simulasi Kontrol Riak Torsi Motor Bldc Menggunakan Boosting Voltage Pada Kapasitor Dc-Link. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
|
Text
07111840000071_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Motor DC Brushless (BLDCM) adalah salah satu Motor BLDC memiliki karakteristik yang lebih halus dibandingkan dengan jenis motor lainnya seperti motor brushed DC dan motor induksi. Motor BLDC biasanya cenderung lebih andal, tahan lama, dan efisien. Pada beberapa jenis, motor ini menggunakan sensor hall untuk mengetahui posisi rotor.Diperlukan kontroler pengolah data yang diberikan oleh hall sensor, yang harus dikontrol secara PWM kontrol dan derajat phase hall sensor.Kontrol Penggerak motor BLDC terdiri atas diode bridge rectifier ,kapasitor DC-link dan inverter .Dimana kapasitor DC-link menjadi salah satu komponen penting untuk untuk mengurangi fluktuasi tegangan dan juga melayani tujuan menyeimbangkan perbedaan daya sesaat antara sumber input dan beban output. Motor BLDC sebagai penggerak diharuskan memiliki torsi konstan dan rpm tinggi.Dimana timbul permasalahan yaitu saat rpm tinggi menimbulkan ggl balik lebih tinggi dari tegangan input sehingga arus fasa tidak dapat dipertahankan pada nilai konstan dan torsi yang dihasilkan oleh motor berkurang dan memanifestasikan dirinya sebagai riak. Riak ini dapat menyebabkan getaran dan kebisingan pada motor. Untuk mengatasinya digunakan strategi peningkatan tegangan DC-link untuk mengurangi riak torsi motor BLDC. Hasil dari simulasi dari desain yang telah dibuat adalah mengontrol riak torsi sehingga motor dapat beroperasi dengan torsi konstan dan bekerja pada rpm tinggi.
====================================================================================================================================
Brushless DC motor (BLDCM) is one of the BLDC motors that has smoother characteristics compared to other types of motors such as brushed DC motors and induction motors. BLDC motors usually tend to be more reliable, durable and efficient. In some types, this motor uses a hall sensor to determine the position of the rotor. A data processing controller is required which is provided by the hall sensor, which must be controlled by PWM control and the phase hall sensor degree. The BLDC motor drive control consists of a bridge rectifier diode, a DC-link capacitor and inverters. Where DC-link capacitors become one of the important components to reduce voltage fluctuations and also serve the purpose of balancing the instantaneous power difference between the input source and the output load. BLDC motors as drivers are required to have constant torque and high rpm. Problems arise when high rpm causes a back emf higher than the input voltage so that the phase current cannot be maintained at a constant value and the torque generated by the motor is reduced and manifests it self as ripples. This ripple can cause vibration and noise in the motor. To overcome this, a strategy of increasing the DC-link voltage is used to reduce the torque ripple of the BLDC motor. The result of the simulation of the design that has been made is to control the torque ripple so that the motor can operate with constant torque and work at high rpm.
| Item Type: | Thesis (Other) |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | Motor BLDC,Kapasitor DC-link,Riak Torsi |
| Subjects: | T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2681.O85 Electric motors, Brushless. |
| Divisions: | Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis |
| Depositing User: | New Man Ikbal Ma`rufin |
| Date Deposited: | 04 Dec 2025 01:09 |
| Last Modified: | 04 Dec 2025 01:09 |
| URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/128865 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
