Pratama, Andika (2008) Studi Modifikasi Intake Valve Dengan Penambahan Sirip Untuk Optimalisasi Swirl Dengan Simulasi CFD. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
|
Text
4203109001-Undergraduate-Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (90MB) | Request a copy |
Abstract
Percampuran antara bahan bakar dan udara bersih dengan sempurna dapat meningkatkan efisiensi dari pembakaran dan mengurangi emisi. Percampuran yang sempurna dipengaruhi oleh aliran udara masuk yang turbulansi. Penambahan benda berupa sirip pada intake valve di harap dapat meningkatkan velocity dan nilai dari massflow udara tersebut sehingga dapat dihasilkan aliran udara masuk pada ruang bakar menjadi lebih turbulansi konfigurasi dimensi dari sirip dapat juga menjadi faktor tingkatan dari turbulansi. Oleh karena itu dari analisa bentuk ini, diharapkan dapat menjadi sebuah solusi untuk mendapatkan bentuk sirip yang mampu memberi aliran yang lebih swirl. Pada Tugas Akhir ini dibahas mengenai analisa permasalahan diatas melalui pemodelan menggunakan simulasi komputer dengan bantuan software CFD (Computational Fluid Dinamics). Penggunaan simulasi CFD ini sangat tepat karena perancangan masih dalam tahap conceptual design, sehingga jika dilakukan pemodelan fisik, akan membutuhkan biaya yang besar dan waktu yang relatif cukup lama
===================================================================================================================================
A perfect mixture of fuel and clean air can increase combustion efficiency and reduce emissions. Perfect mixing is influenced by turbulent intake airflow. The addition of fins to the intake valve is expected to increase the velocity and mass flow of the air so that the intake airflow in the combustion chamber can be more turbulent. The dimensional configuration of the fins can also be a factor in the level of turbulence. Therefore, from this shape analysis, it is hoped that a solution can be found to obtain a fin shape that is capable of providing a more swirling flow. In this Final Project, the analysis of the above problems is discussed through modeling using computer simulations with the help of CFD (Computational Fluid Dynamics) software. The use of CFD simulation is very appropriate because the design is still in the conceptual design stage, so if physical modeling is carried out, it will require large costs and a relatively long time
| Item Type: | Thesis (Other) |
|---|---|
| Additional Information: | RSSP 623.872 3 Pra s-1 2008 (weeding) |
| Uncontrolled Keywords: | Intake valve, Swirl, Sirip, CFD; Intake valve, Swirl, fin, CFD |
| Subjects: | T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ263 Heat exchangers |
| Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
| Depositing User: | EKO BUDI RAHARJO |
| Date Deposited: | 11 Dec 2025 06:39 |
| Last Modified: | 11 Dec 2025 06:39 |
| URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/128925 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
