Dhulqornain, Falakh Qoffi (2022) Perancangan Kampanye Berhenti Merokok dengan Media Komik Strip Online untuk Remaja 15-18 Tahun. Other thesis, Insititut Teknologi Sepuluh Nopember.
|
Text
08311540000104-Undregraduate_thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (9MB) | Request a copy |
Abstract
Jumlah perokok sejak usia 15 tahun sejak tahun 2021 meningkat kembali dari tahun sebelumnya. Wakil Menteri Kesehatan menjelaskan salah satu faktor penyebab adalah banyaknya iklan rokok pada internet dan jejaring sosial dengan pendekatan edukasi dan enterpreneurship. Tahun 2022, jumlah pengguna internet semakin meningkat dengan akses media sosial terbanyak dan didominasi usia 13-18 tahun. Sehingga hal tersebut membuat sulitnya Pemerintah dalam mengurangi jumlah prevalensi perokok dibawah umur di Indonesia. Tujuan perancangan ini adalah membangkitkan kesadaran dan mengedukasi masyarakat terkait bahaya rokok. Konsep gagasan yang ditawarkan adalah media hiburan berupa komik strip online pendekatan persuasif untuk membangun kesadaran khalayak. Metode penelitian ini dilakukan, yaitu tahap pertama adalah metode pengumpulan data penelitian kulitatif berupa observasi terkait tingkah laku remaja di media sosial dan wawancara mendalam terkait peluang komik strip dalam media sosial, strategi publikasi, serta saran perancangan konten. Kemudian tahap kedua adalah riset eksperimental dengan metode kuesioner terkait pengalaman merokok, membaca komik online, dan pengalaman responden terkait cara responden berhenti merokok sebagai konten cerita. Jumlah pengalaman tersebut akan disortir sehingga mendapatkan tema komik strip yang akan dibahas. Hasil perancangan ini dapat bermanfaat bagi masyarakat untuk keperluan edukasi dan motivasi agar berhenti merokok serta memberi manfaat kepada institusi dan mahasiswa sebagai salah satu sumber referensi dalam perancangan selanjutnya. Harapan melalui penelitian adalah mampu membantu Kementerian Kesehatan dalam upaya kampanye berhenti merokok melalui jejaring sosial dalam mengurangi jumlah prevalensi rokok dibawah umur di Indonesia.
===================================================================================================================================
The number of smokers since the age of 15 since 2021 had further increased from the previous year. The Deputy Minister of Health explained that one of the contributing factors was the large number of cigarette advertisements on the internet and social networks with an educational and entrepreneurship approach. At 2022 the number of social network users is increased, for social media access, and dominated by 13 -18 years old users. So, it makes difficult for the Government to reduce the prevalence of underage smokers in Indonesia. The purpose of this design is making awareness and educate people about the dangers of smoking. The concept of the idea offered is entertainment media in the form of online strip comic with a persuasive approach to build public awareness through social media. The research method was carried out, the first stage was a qualitative research data collection method with observation about behavior teenager in social media and depth interviews related to the opportunities for comic strips in social media, publication strategies, and suggestions for content design. Then the second stage is experimental research with a questionnaire method related to smoking experiences, reading online comics, and respondents' experiences related to how respondents quit smoking as story content. The number of experiences will be sorted to get the comic theme to be discussed. The results of this design can be useful for the community for educational purposes and motivation to stop smoking and provide benefits to institutions and students as a source of reference in the next design. The hope through research is to be able to assist the Ministry of Health in campaigning to stop smoking through social networks, so it can decrease prevalence of underage smokers in Indonesia.
| Item Type: | Thesis (Other) |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | Kampanye, Komik strip, media sosial, anti rokok, Campaign, Comic strip, Social Media, anti-smoking |
| Subjects: | T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design |
| Divisions: | Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis |
| Depositing User: | Mr. Marsudiyana - |
| Date Deposited: | 19 Dec 2025 03:21 |
| Last Modified: | 19 Dec 2025 03:21 |
| URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/129090 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
