ANALISIS UMUR KELELAHAN KONTRUKSI YOKE ARM PADA EKSTERNAL TURRET MOORING SYSTEM FSO LADINDA

RISMARINI, SEKAR (2016) ANALISIS UMUR KELELAHAN KONTRUKSI YOKE ARM PADA EKSTERNAL TURRET MOORING SYSTEM FSO LADINDA. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4311100103-Undergraduate_Theses.pdf

Download (5MB) | Preview

Abstract

Tujuan dari Tugas Akhir ini adalah untuk mengetahui umur kelelahan dari struktur yoke arm yang diakibatkan oleh beban gelombang yang berulang. Dengan struktur yoke arm tersebut merupakan bagian struktur yang berfungsi untuk menambatkan FSO (Floating Storage Offloading) Ladinda yang berlokasi di Selat Malaka pada Ladang Lalang. FSO Ladinda merupakan tanker yang dikonversi menjadi FSO dan telah dibangun sejak tahun 1984. Pada FSO Ladinda ditambat dengan menggunakan SPOLS (Single Point Offloading System), dimana SPOLS merupakan alat tambat dengan bangunan yang fix dan rigid namun bersifat weatherveaning atau dapat berputar mengikuti pergerakan kapal sebesar 360o. Sambungan antara FSO dengan SPOLS digunakan struktur bernama yoke arm atau hook up beam. Analisa pembebanan yang dilakukan pada yoke arm tersebut menggunakan analisa time respon pada kondisi operasi. Hasil tension force paling besar merupakan 64762,14 N yaitu pada kondisi FSO Light Load dengan arah pembebanan 180o dan tension force minimum bernilai -1413.895 N yaitu pada saat kondisi FSO Light Load dengan arah pembebanan 90o . Berdasarkan hasil pemodelan struktur global Yoke arm dengan pembebanan sesuai tension force didapatkan tegangan maksimum sebesar 184.65 MPa. Selanjutnya umur kelelahan dari yoke arm tersebut dilakukan dengan menggunakan simplified methode.. Dari hasil perhitungan umur kelelahan struktur, diperoleh hasil bahwa struktur Yoke arm memiliki harga D < 1 sehingga struktur tersebut dapat dikatakan aman untuk melakukan operasi dengan umur kelelahan struktur 152 tahun. ========================================================================================= The purpose of this final project is to determine the fatigue life of the structure yoke arm caused by repeated wave loads. With yoke arm structure is part structure that serves to tether FSO (Floating Storage Offloading) Ladinda located in the waterway at Lalang Field. FSO Ladinda a tanker converted into FSO and has been built since 1984. At the FSO Ladinda tethered using SPOLS (Single Point Offloading System), which is a tool SPOLS mooring with building a fixed and rigid but it can be weatherveaning or can rotate to follow the movement of the ship 360o. The connection between the FSO with SPOLS use structures called yoke arm or hook up beam. Loading analysis performed on the yoke arm using response-time analysis on operating conditions. Results of the greatest tension force is 64762.14 N in the condition FSO Light Load the direction of loading and tension force 180o minimum worth -1413,895 N, namely when the conditions FSO Light Load the direction of loading 90o. Based on modeling results Yoke global structure loading arm with tension force obtained voltage corresponding to a maximum of 184.65 MPa. Furthermore, the fatigue life of the yoke arm is done by using the simplified method. From the calculation of the fatigue life of the structure, the result of the cumulative damage the yoke arm has a price structure D <1 so that the structure can safely be said to perform operations with the fatigue life of the structure 152 years.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: yoke arm, maximum principal stress, hot-spot stress, simplified fatigue assessment
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology > Ocean Engineering > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Mr. Fandika aqsa
Date Deposited: 10 Jan 2017 03:49
Last Modified: 27 Dec 2018 06:29
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/1429

Actions (login required)

View Item View Item