SURYOJAKTI, YOHANES PINTORO (2017) ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI NIAT MENGGUNAKAN E-LEARNING DI SMA NEGERI 15 SURABAYA MENGGUNAKAN MODEL UNIFIED THEORY OF ACCEPTANCE AND USE OF TECHNOLOGY (UTAUT). Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
5210100021-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
Berbagai faktor mempengaruhi penerimaan siswa-siswi dalam menggunakan teknologi pada pendidikan. Salah satu teknologi dalam dunia pendidikan adalah e-learning. E-learning memberikan manfaat pada dunia pendidikan yakni membuat proses belajar lebih efektif sebab peluang siswa untuk berinteraksi dengan guru, teman, maupun mengunduh bahan belajarnya terbuka lebih luas. Namun, penerapan e-learning kerap kali mengalami kegagalan. Penyebab terbesar dari kegagalan penerimaan teknologi informasi ini adalah aspek keperilakuan (behavioral) dan bukan kualitas teknik dari sistem tersebut.
Untuk mengukur faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan terhadap teknologi, maka digunakan model Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) yang dimana terdapat perubahan pada variabel moderat yakni variabel student previous education dan gender. Pengujian model dalam penelitian ini menggunakan software SmartPLS.
Hasil dalam penelitian ini adalah faktor-faktor yang mempengaruhi niat pengguna dalam menggunakan e-learning. Diperoleh bahwa faktor yang berpengaruh adalah performance expectancy disebut juga sebagai ekspektasi kinerja dimana memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap behavior intention dalam perilaku penggunaan e-learning oleh siswa. Faktor inilah yang terbukti sebagai pengaruh niat siswa dalam menggunakan teknologi di SMAN 15 Surabaya.
===============================================================================================
Various factors affect acceptance of students in the use of thecnology in education. One of technology education is e-learning. E-learning provide many benefit to education, that make the learning process more effective because students opportunities to interact with teachers, friends, or download study materials would be opened wider. However, the implementation of e-learning often fail. The biggest caused of failure of acceptance about information technology is behavioural aspect and not the technical quality of the system.
Model used to measure the factors that influence acceptance of the technology is Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) in which there is a modified in variable moderat which is variable gender and student previous education. For test the model in this research using software SmartPLS.
The results in this research about factors that influence intention of the user in use of e-learning. Provided that factors that influence is performance expectancy which has a positive and significant impact on the behavior intention in the use of e-learning behavior by students. Factor performance expectancy that proved to be the intention influence students in using technology in SMAN 15 Surabaya.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | User Acceptance, E-learning, Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT), E-Learning, Gender, Student previous education |
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > QA Mathematics > QA278.2 Regression Analysis. Logistic regression |
Divisions: | Faculty of Information Technology > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | YOHANES PINTORO SURYOJAKTI |
Date Deposited: | 08 Feb 2017 02:00 |
Last Modified: | 05 Mar 2019 03:44 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/1837 |
Actions (login required)
View Item |