PERENCANAAN PENGEMBANGAN SISI UDARA (AIR SIDE) PADA BANDAR UDARA SYAMSUDIN NOOR, KALIMANTAN SELATAN

WICAKSANA, BERLIAN PUTRA (2017) PERENCANAAN PENGEMBANGAN SISI UDARA (AIR SIDE) PADA BANDAR UDARA SYAMSUDIN NOOR, KALIMANTAN SELATAN. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3115040631-Non_Degree.pdf]
Preview
Text
3115040631-Non_Degree.pdf - Published Version

Download (6MB) | Preview

Abstract

Bandar udara Syamsudin Noor masuk dalam kategori bandar udara tersibuk nomor 8 di Indonesia. Pergerakan pesawat tiap tahunnya selalu meningkat untuk beberapa jenis pesawat. Hal ini yang menjadi alasan perlunya dilakukan pengembangan, untuk kasus ini adalah pengembangan fasilitas sisi udara (air side). Tujuannya adalah untuk mengetahui dimensi/ukuran serta struktur perkerasan yang mampu melayani pergerakan pesawat di tahun yang direncanakan.
Tahapan perencanaan yang dilakukan diawali dengan peramalan pergerakan pesawat 5 tahun yang akan datang hingga tahun 2020. Hasil dari peramalan digunakan untuk mengetahui jenis pesawat rencana. Pesawat rencana dijadikan acuan untuk analisis geometrik sisi udara yaitu landasan pacu, landas hubung paralel, landas hubung keluar, landas parkir, dan perencanaan perkerasan. Jenis perkerasan yang digunakan adalah perkerasan kaku pada penambahan panjang landasan pacu dan landas parkir, serta perkerasan lentur pada landas hubung paralel. Perencanaan perkerasan menggunakan metode FAA (Federal Aviation Administration) cara manual dan menggunakan software FAARFIELD.
Kesimpulan didapatkan jenis pesawat rencana yang dijadikan acuan adalah Boeing 737-900ER. Kebutuhan landasan pacu untuk lepas landas dan mendarat pesawat Boeing 737-900ER berturut-turut adalah 2770 m dan 2529 m. Panjang kebutuhan landasan pacu yang digunakan adalah 2770 m. Dimensi landasan pacu dikembangkan menjadi 3000x45 m, letak landas hubung keluar berada pada STA 2+700 dan 3+000. Tebal perkerasan untuk landasan pacu, landas hubung paralel, dan landas parkir berturut-turut adalah 672 mm, 589 mm, dan 665 mm.
==================================================================================================================
Syamsudin Noor airport include in the busiest airport category number 8 in Indonesia. Aircraft movements each year has increased in several types of aircraft. This is the reason that development needed, in this case is air side development. Purpose of this development is to find out the dimensions and also pavement structure that able to serve every aircraft movement in a planned year.
First step for planning an airport is forecasting aircraft movements for 5 years to come until 2020. The result of forecasting is used to determine a designed aircraft. Designed aircraft that used as a reference to airside geometric analysis, in this case is runway, parallel taxiway, exit taxiway, apron, and designing pavements structure. Type of pavement that used is rigid pavement at an addition of runway and apron, also flexible pavement at parallel taxiway. Planning pavement is using FAA (Federal Aviation Administration) method manually and using FAARFIELD software.
The conclusions that obtained is designed aircraft that used as a reference is Boeing 737-900ER. Length of runway that needed for take off and landing by Boeing 737-900ER’s aircraft in a row is 2770 m and 2529 m. Length of runway that used is 2770 m. Dimensions of runway developed into 3000 x 45 m, exit taxiway located at STA 2 + 700 and 3 + 000. Pavements thick for runway, parallel taxiway, and apron in a row is 672 mm, 589 mm and 665 mm.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Fasilitas sisi udara, Landasan pacu, Landas hubung, Landas hubung keluar, Landas parkir, Perkerasan kaku, Perkerasan lentur, Metode FAA, FAARFIELD
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA681 Concrete construction
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22401-(D3) Diploma 3
Depositing User: BERLIAN PUTRA WICAKSANA
Date Deposited: 24 Jan 2017 06:46
Last Modified: 06 Mar 2019 03:08
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/2956

Actions (login required)

View Item View Item