Pelapisan Penyerap Gelombang Radar Magnetite (Fe3O4) Menggunakan Cat Anti Korosi

-, Shofiyatun (2017) Pelapisan Penyerap Gelombang Radar Magnetite (Fe3O4) Menggunakan Cat Anti Korosi. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
1112100003-Undergraduate-Theses.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Telah dilakukan penelitian mengenai pelapisan penyerap radar magnetite (Fe3O4) menggunakan cat anti korosi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan yang efisien antara magnetite (Fe3O4) dan cat anti korosi untuk menghasilkan lapisan penyerap gelombang radar serta untuk mengetahui pengaruh ketebalan lapisan terhadap penyerapan gelombang radar. Proses sintesis dilakukan dengan empat tahapan, yaitu proses separasi magnetik, proses penggilingan bahan magnetik, proses pencampuran bahan dan proses pelapisan bahan. Karakterisasi yang dilakukan diantaranya adalah FTIR, XRD, VSM dan VNA. Dari analisa FTIR bahan yang telah dicampurkan, diperoleh ikatan-ikatan Fe-O dan ikatan-ikatan yang membentuk gugus fungsi resin epoxy serta calcite (CaCO3). Dari analisa XRD bahan yang telah dicampurkan, diperoleh fasa Fe3O4 dan fasa calcite (CaCO3). Hasil XRD yang menyatakan gabungan dua fasa tersebut memperkuat hasil FTIR yang menunjukkan telah terbentuk komposit pada proses pencampuran bahan. Dari uji VSM menyatakan bahwa lapisan penyerap radar merupakan magnet lunak yang ditunjukkan dengan nilai medan koersivitas sebesar 0,0465 T. Dari hasil VNA diperoleh perbandingan yang efisien antara Fe3O4 dan cat anti korosi untuk menghasilkan penyerap gelombang radar sebesar 30%:70% dengan nilai RL sebesar -5.9 dB pada frekuensi 10,10 GHz. Ketebalan lapisan yang menghasilkan penyerapan paling besar pada rentang frekuensi 8-12 GHz adalah 0,9 mm, sedangkan lebar pita paling besar diperoleh pada lapisan 1,2 mm. Dari penelitian yang telah dilakukan, dapat disimpulkan bahwa perbandingan yang efisien antara Fe3O4 dan cat anti korosi untuk menghasilkan penyerap gelombang radar sebesar 30%:70% dengan nilai RL yaitu -5.9 dB. Ketebalan lapisan berpengaruh lebar pita penyerapan dan pergeseran pita penyerapan. Tebal lapisan yang menghasilkan penyerapan paling optimal adalah 1,2 mm. ==================================================================================== The research about radar absorbent coating magnetite (Fe3O4) using anti-corrosion paints has been conducted. This study aims to determine an efficient comparison between magnetite (Fe3O4) and anti-corrosion paints to produce a radar wave absorbing layers as well as to determine the effect on the absorption layer thickness radar waves. Synthesis process carried out by four stages, namely the process of magnetic separation, magnetic material grinding process, the process of mixing the ingredients and the process of coating materials. Characterization were conducted were FTIR, XRD, VSM and VNA. FTIR analysis of the material that has been mixed, acquired the bonds of Fe-O and the bonds that form the functional group of epoxy resin and calcite (CaCO3). XRD analysis of the material that has been mixed, obtained Fe3O4 phase and calcite phase (CaCO3). The XRD results stating a combination of two of these phases strengthen the FTIR results showed the composite has been formed in the process of mixing the ingredients. VSM of the test states that radar absorbent coating is soft magnets are indicated by the value of 0.0465 T. coercivity field of the results obtained VNA efficient comparison between Fe3O4 and anti-corrosion paints to produce a radar wave absorbing 30%: 70% to the value of RL amounted to -5.9 dB at freuency 10,10 GHz. The thickness of the layer that generates the greatest absorption in the frequency range 8-12 GHz is 0.9 mm, while the greatest bandwidth obtained on a layer 1.2 mm. From the research that has been done, it can be concluded that an efficient comparison between Fe3O4 and anti-corrosion paints to produce a radar wave absorbing 30%: 70% to the value of RL is -5.9 dB at 10,10 GHz. The layer thickness affect the absorption bandwidth and the friction of absobption freuency. the greatest bandwidth obtained on a layer 1.2 mm.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Cat Anti Korosi; Magnetite; RAM; Anti Corrosion Paint
Subjects: Q Science > QC Physics
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA418.74 Corrosion and anti-corrosives
Divisions: Faculty of Mathematics and Science > Physics > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: SHOFIYATUN .
Date Deposited: 10 Apr 2017 07:58
Last Modified: 10 Apr 2017 07:58
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/3460

Actions (login required)

View Item View Item