Oktaviana, Laily (2017) Desain Suspensi Aktif Model Setengah Badan Mobil Untuk Kenyamanan Berkendara Pada Passenger Car. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
2413100079_Undergraduate Thesis.pdf - Published Version Download (3MB) | Preview |
Abstract
Saat ini kenyamanan dalam berkendara menjadi fokusan utama dalam dunia otomotif. Posisi sebagai pengendara (driver) merasakan langsung efek getaran yang terutama bersumber dari interaksi kendaraan dan lintasan jalan yang tidak rata. Getaran berakibat pada menurunnya kinerja manusia, menimbulkan ketidapknyamanan dan kelelahan. Pada tugas akhir ini dilakukan penelitian untuk mendesain sistem suspensi aktif untuk mereduksi getaran pada kursi pengendara yang diakibatkan oleh gangguan jalan yang tidak rata. Kendali PID digunakan dalam desain sistem suspensi aktif ini. Metode Direct synthesis adalah salah satu cara efektif untuk mentuning parameter PID yang digunakan sebagai pengendali. Konsep utama metode Direct synthesis adalah menyesuaikan dengan bentuk plant yang akan dikendalikan dan respon sistem yang didinginkan berdasarkan input sinyal gangguan. Dalam penelitian ini digunakan tiga sinyal penggangu yaitu step, impulse dan sinus. Desain suspensi ini bertujuan untuk mendapatkan parameter kendali yang menghasilkan respon sesuai dengan standar kenyamanan ISO 2631. Dari hasil simulasi didapatkan nilai τc untuk input step adalah 0.0002 menghasilkan arms 0.086 m/s2 dan damping ratio 0.21, untuk input impulse dengan nilai τc 0.002 menghasilkan arms 0.112 m/s2 dan damping ratio 0.22, dan untuk input sinus dengan nilai τc 0.00005 menghasilkan arms 0.09 m/s2.
=============================================================================================
Nowdays, riding comfort becomes the main focus in the automotive industries. The driver feels the direct effects of the vibrations that mainly caused by interaction of the vehicle and the roadway. Vibration can degrade human performance, causing discomfort and fatigue. In this thesis research, the active suspension system is designed to reduce vibrations on the driver seat caused by road disturbances. PID control is used in the design of this active suspension system. Direct synthesis method is one way to tunes PID parameter that is used as a controller. Direct synthesis method worked by adapting the shape of the plant and desired output respon which will be controlled based on interference signal input. This study used three interference signal, they are step, impulse and sine. The aim of this suspension design is to obtain the control parameters that produce an allowable response according to ISO 2631. According to the simulation result, τc value for step input is 0.0002, this value makes arms 0.086 m / s2 and damping ratio 0.21, for impulse input the τc value is 0.002 and makes arms 0.112 m / s2 and damping ratio of 0.22, and for the sine input, the τc value is 0.00005 and makes arms 0.09 m/s2.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Suspensi Aktif, PID, Direct Synthesis, ISO 2631, Active Suspension System |
Subjects: | T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL521.3 Automatic Control Z Bibliography. Library Science. Information Resources > Z665 Library Science. Information Science |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology > Physics Engineering > 30201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | LAILY OKTA LAILY OKTAVIANA |
Date Deposited: | 17 Apr 2017 01:56 |
Last Modified: | 08 Mar 2019 06:32 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/3627 |
Actions (login required)
View Item |