Kurniasari, Astiti (2017) Analisis Ergonomi Pada Kapal Selam Mini. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4113100025_Undergraduate_Theses.pdf - Published Version Download (4MB) | Preview |
Abstract
Suatu stasiun kerja yang dioperasikan oleh pekerja bisa menyebabkan cepat lelah, kurang produktif hingga terjadinya human error. Hal ini terjadi tidak lain karena kesalahan dalam olah gerak dan posisi kerja saat mengoperasikan stasiun kerja tersebut, kejadian ini bisa disebut stasiun kerja yang tidak ergonomi. Secara teoritis ergonomi merupakan interkasi antara manusia, lingkungan dan perlatan yang bisa menciptakan sebuah kenyamanan. Tugas Akhir ini bermaksud melakukan analisis ergonomi pada kapal selam mini, dengan tujuan mengetahui pengaruh sarana kerja dan posisi kerja terhadap kinerja operator kapal selam mini dan desain perbaikan stasiun kerja yang ergonomis untuk mengurangi terjadinya human error. Ukuran utama kapal selam mini yang dianalisis adalah LWL: 28m, Diameter: 4m, Sarat: 3m, Kecepatan: 15knot, Displacement Surface: 222.6ton, dan Displacement submerged: 269.8ton. Dari General Arrangement yang telah dibuat sebelumnya maka akan dijadikan dasar layout 3D dari perbaikan stasiun kerja.Setelah melakukan perhitungan REBA (Rapid Entire Body Assessment) maka didapatkan besar nilai risiko yang ditanggung oleh pekerja untuk suatu stasiun kerja, hingga didapatkan 5 perbaikan stasiun kerja yaitu console, kursi operator, tangga, tempat tidur ganda dan toilet. Nilai risiko REBA yang didapatkan sebesar 12 dan setelah dilakukan perbaikan nilai risiko REBA turun menjadi 7.
==================================================================================================================
Exhaustion, decreasing in productivity and human error could be happen because of wrong movement and wrong position when a worker operates the working station. it aslo called unergonomic, or in other words, procustean working station. Ergonomy is an interaction between human, environment and equipment which fit to one and each other. The purpose of this final report are to analyze the ergonomic of midget submarine, to understand the impact of working station to productivity, and to make an ergonomic repair design of working station to reduce human error. Main Dimension of Midget Submarine is LWL: 28m, Diameter: 4m, Draf: 3m, Speed: 15knot, Displacement Surface: 222.6ton, dan Displacement submerged: 269.8ton. The layout of 3D modelling is according to general arrangement which have been drawn. REBA (Rapid entire Body Assessment) is used to calculate the value of risk which bear by a worker towards the working station, and then 5 designs of working stations gotten from the assessment, which are concole, opertor chair, ladder, double bed and toilet, are made. The risk number of REBA is 12 and after rapiring the number decreasing up to 7.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kapal selam mini, ergonomis, stasiun kerja, perbaikan Midget Submarine, working station, repair |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | - Astiti Kurniasari |
Date Deposited: | 20 Apr 2017 03:01 |
Last Modified: | 08 Mar 2019 07:20 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/3779 |
Actions (login required)
View Item |