Simulasi Pengujian Fatigue Pada Fork Racing Bicycle Menggunakan Standar Cen 14781

Marta, Juli (2016) Simulasi Pengujian Fatigue Pada Fork Racing Bicycle Menggunakan Standar Cen 14781. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
2113105010-Undergraduate-Theses.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Pada proses perancangan sepeda, kekuatan dan keamanan dari rangka sepeda merupakan hal yang harus menjadi perhatian utama. Terutama pada bagian fork sepeda, sehingga dalam perancangan fork merupakan hal yang penting. Kenyamanan dan keamanan sangatlah ditentukan dari geometri dan jenis material yang digunakan. Penelitian dilakukan untuk mengetahui tegangan kritis dan perkiraan umur pakai akibat pengujian yang dilakukan. Pengujian yang dipakai untuk mengetahui fatigue pada rangka fork sepeda yaitu pengujian “fork – bending fatigue test” yang ada pada European Committee for Standardization (CEN) 14781 (Racing bicycles — Safety requirements and test methods). Dimana pemodelan pembebanan dilakukan dengan static and fatigue bending test. Dalam analisa penelitian ini akan menggunakan perangkat lunak berbasis metode elemen hingga, yaitu SOLIDWORKS 2012. Variasi yang paling baik untuk struktur fork yang akan digunakan yaitu jenis material AISI 4130 dengan ketebalan diatas 1,4 mm. Untuk meningkatkan nilai life minimum pada jenis material Aluminium 6061 T6, dilakukan perbaikan atau menambah ketebalan pada fork yaitu dengan ketebalan menjadi 3,4 mm pada bagian steer dan blade fork, didapatkan hasil life minimum 102.900 cycles dan safety factor 1,004 Sehingga struktur dari fork menunjukkan aman untuk digunakan dimana batas life yang diijinkan minimum yaitu 100000 cycles. ====================================================================================== Process of design on a bike, strength and safety of a bicycle frame is a thing that should be a major concern. Especially on the bike fork, result in the design of the fork is important. The aim simulation is determine the critical stress and the estimated useful life as a result of tests performed. Specification of geometry and material properties fork bicycle is important Fatigue testing for determine the fatigue life on fork front bike is "fork - bending fatigue test" at the European Committee for Standardization (CEN) 14781 (Racing bicycles - Safety requirements and test methods). Modeling use static and fatigue bending test.. In the analysis of this study will use a software based on the finite element method is SOLIDWORKS 2012. The variation of the best value for the fork structure that will be used are the type of material AISI 4130 with a thickness above 1,4 mm. To increase the value of the minimum life on the type of material aluminum 6061 T6, repairs or increase the thickness of the fork is the thickness to 3.4 mm at the steer and blade fork, the result 102 900 cycles minimum life and safety factor of 1,004 Thus the structure of the fork shown to be safe to be used where the minimum allowable life limit is 100000 cycles.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSM 620.112 6 Mar s
Uncontrolled Keywords: fatigue; metode elemen hingga; fork racing bicycle; CEN 14781; finite element method; racing bicycle fork
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Mrs Anis Wulandari
Date Deposited: 09 Jun 2017 06:05
Last Modified: 27 Dec 2018 02:48
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/41567

Actions (login required)

View Item View Item