Pengembangan Program Pengolahan Data GPS Global Positioning Software

Kunnuha, Mohammad Hadi (2017) Pengembangan Program Pengolahan Data GPS Global Positioning Software. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3513100047-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
3513100047-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Seiring berkembangnya jaman, muncul berbagai teknologi baru yang digunakan untuk memperoleh data lebih banyak dan cepat dalam penentuan posisi suatu objek, seperti perlengkapan global positioning system (GPS). Namun, tidak ada pengukuran yang tepat, setiap pengukuran terdapat kesalahan, nilai asli pengukuran tidak pernah diketahui, dan ukuran pasti kesalahan juga tidak diketahui. Dikarenakan kesalahan pada pengukuran, pengamatan secara berulang pada objek yang sama sering memberikan nilai yang berbeda.
GPS (Global Positinoning System) merupakan sistem satelit yang digunakan untuk navigasi dan penentuan posisi. Pada dasarnya konsep dasar penentuan posisi dengan GPS adalah reseksi dengan jarak, yaitu dengan pengukuran jarak secara simultan ke beberapa satelit GPS. Meskipun sistem GPS memiliki banyak kelebihan, namun masih terdapat kendala dan keterbatasan dalam pemanfaatannya. Pemrosesan data GPS dan penganalisaan hasil bukan suatu hal yang mudah. Sehingga perlu adanya sebuah program yang dapat digunakan untuk menghitung posisi suatu objek dengan akurat. Salah satu bahasa pemrograman yang sering digunakan adalah C++, sehingga program pengolahan data GPS ini menggunakan bahasa pemrograman tersebut.
Program yang telah dibuat merupakan program awal atau purwarupa untuk pengolahan data GPS. Program ini hanya digunakan untuk penentuan posisi GPS dengan metode absolut. Pada perhitungan dengan menggunakan koreksi troposfer memberikan nilai RMSE yang lebih kecil yaitu ≈ 10 – 20 m daripada perhitungan tanpa menggunakan koreksi troposfer yang memiliki RMSE sebesar ≈ 20 – 30 m. Dari tiga data pengukuran pseudorange yang menggunakan sinyal yang berbeda, diketahui bahwa sinyal P2 memberikan hasil yang lebih mendekati nilai koordinat yang sebenarnya dengan nilai RMSE < 15 m. Dan pada dua data pengukuran pada objek yang sama yang diamati di waktu berbeda memberikan hasil yang hampir sama dengan nilai resultan selisihnya adalah 1,190 m.
=================================================================
As the times progressed, new technologies emerge that are used to obtain more and faster data in positioning objects, such as global positioning system (GPS) equipment. However, no precise measurements, any measurements have errors, the original value of the measurement is never known, and the exact size of the error is also unknown. Due to errors in measurements, repeated observations on the same object often give different values.
GPS (Global Positoning System) is a satellite system used for navigation and positioning. Basically the basic concept of GPS positioning is resection with distance, ie by simultaneous measurement of distance to some GPS satellites. Although the GPS system has many advantages, but there are still constraints and limitations in its utilization. GPS data processing and results analysis is not an easy thing. So the need for a program that can be used to calculate the position of an object with accurate. One of the most commonly used programming languages is C ++, so the making of GPS data processing program uses this programming language.
The program that has been created is the initial program or prototype for GPS data processing. This program is only used for GPS positioning with absolute method. In calculations using tropospheric correction it gives a smaller standard deviation which the RMSE value is ≈ 10 – 20 m than the calculation without using a tropospheric correction which the RMSE value is ≈ 20 – 30 m. From the three pseudorange measurement data using different signals, it is known that the P2 signal gives results closer to the true coordinate value which the RMSE value is < 15 m. And on two measurement data on the same object observed at different times gives almost equal results with the resultant of difference value is 1,190 m.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: GPS, Pemrograman, Pseudorange, Koreksi Troposfer, GPS, Programming, Tropospheric Correction
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > G Geography (General) > G109.5 Global Positioning System
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Geomatics Engineering > 29202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mohammad Hadi Kunnuha
Date Deposited: 20 Nov 2017 02:19
Last Modified: 06 Mar 2019 04:33
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/43941

Actions (login required)

View Item View Item