Analisis Prediksi Nilai Tahanan Tambahan pada Kapal dengan Pendekatan Empiris dan Numerik

Kusrizkytama, Hafizh (2017) Analisis Prediksi Nilai Tahanan Tambahan pada Kapal dengan Pendekatan Empiris dan Numerik. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4213100073-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
4213100073-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Kapal memerlukan daya propulsi atau penggerak utama untuk dapat menggerakkan kapal tersebut sesuai dengan kebutuhan yang ditentukan oleh jenis kapal, dan kegunaan kapal tersebut dikarenakan propulsi dibutuhkan untuk melawan hambatan / tahanan, pada kecepatan tertentu. Hambatan pada kapal terbagi menjadi beberapa jenis, diantaranya adalah tahanan gesek, tahanan gelombang, tahanan angin, serta tahanan tambahan. Namun, dalam penghitungan tahanan kapal, faktor cuaca dan arah tahanan hanya ditambahkan dalam perhitungan dengan menggunakan margin perairan tertentu. Pada tugas akhir ini akan membahas tentang analisis prediksi nilai tahanan tambahan pada kapal akibat faktor cuaca dengan pendekatan empiris dan numerik. Kapal yang digunakan adalah kapal dengan jenis Offshore/Platform Supply Vessel (PSV/OSV) dengan dimensi LPP 55 m, LWL 56.7 m, Breadth 14 m, Draft 5.57 m, dan kecepatan dinas (Vs) 12 knot. Kecepatan kapal divariasikan sebanyak 5 kecepatan yaitu 11 – 15 knot serta keadaan gelombang dan angina pada Beaufort Number 4 & 5. Analisis menggunakan pendekatan empiris Kwon Method, dan Computational Fluid Dynamics (CFD) untuk pendekatan numerik. tahanan tambahan pada kapal bertambah yaitu rata – rata 50.27 % pada hasil pendekatan numerik dengan BN 4 & 5, dan rata – rata 33.82% bertambah pada hasil pendekatan empiris dengan BN 4 & 5 dibandingkan dengan tahanan awal. =========================================================================================
Ships require propulsion power or prime movers to be able to move the vessel in accordance with the requirements specified by the type of ship, and the ship purposes. That is because the propulsion needed to overcome resistance of ship, at a certain speed. Ship resistance are divided into several types, such as frictional resistance, waves resistance, wind resistance, as well as additional resistance. However, in the calculation of ship resistance, weather factors and directions of resistance only added in calculation with the margin of specific waters. This final project will discuss the analysis of ship added resistance prediction due to weather factors with empirical and numerical approaches. Ships that used is a vessel with the type Offshore / Platform Supply Vessel (PSV / OSV) with dimensions of LPP 55 m, LWL 56.7 m Breadth 14 m Draft 5.57 m, and the service speed (Vs) 12 knots. Ship speed to vary as much as a 5 speed is 11-15 knots. The analysis uses empirical approach named Kwon Method, and Computational Fluid Dynamics (CFD) for a numerical approach. The additional resistance on the vessel increased by an average of 50.27% in numerical approach with BN 4 & 5, and an average of 33.82% increased on the empirical approach with BN 4 & 5 compared with preliminary resistance.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Tahanan Kapal, Tahanan Tambahan, Beaufort Number, CFD, Kwon Method.
Subjects: V Naval Science > V Naval Science (General)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Hafizh Kusrizkytama
Date Deposited: 29 Sep 2017 07:37
Last Modified: 08 Mar 2019 06:33
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/44303

Actions (login required)

View Item View Item