Santoso, Farah Rusyda (2017) Pengembangan Produk Pada Youth Segment Di PT Telekomunikasi Selular Indonesia. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
2813100035-Undergraduate-Theses.pdf - Published Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
Industri telekomunikasi merupakan industri yang sedang berkembang saat ini, terutama telepon seluler di kalangan anak muda. Segment ini atau yang biasa disebut youth segment merupakan segment potensial di Indonesia, dimana penggunanya meningkat setiap tahunnya dan persebaran penduduk Indonesia didominasi oleh youth segment. Karena itu penyedia jasa layanan telepon seluler berkompetisi untuk akusisi youth segment. PT Telekomunikasi Selular memiliki brand baru yang digunakan untuk mengakusisi youth segment. Brand tersebut belum mampu menjawab keinginan konsumen dilihat dari jumlah market share yang masih sangat kecil. Untuk itu diperlukan pengembangan produk yang sesuai dengan keinginan konsumen agar PT Telekomunikasi Selular berhasil dalam mengakusisi youth segment. Penelitian ini berbentuk studi kasus kualitatif dengan menggunakan Value Proposition Design, House of Quality, dan Business Model Canvas untuk merumuskan produk seperti apa yang sesuai dengan youth segment. Data didapatkan dengan cara in-depth interview, focused group discussion, kuesioner, wawancara dan pencarian literatur pendukung. Populasi yang dipilih adalah pelajar SMP, SMA dan S1 di Indonesia atau pria maupun wanita dengan rentang usia 13-24 tahun. Penelitian ini berhasil mengidentifikasi perilaku konsumen dan kebutuhan youth segment dalam menggunakan telepon seluler. Kegiatan utama konsumen adalah chat, email, video call, voice call secara online dan keinginan utama konsumen adalah internet cepat, kualitas sinyal bagus dan harga yang murah. Hal yang mengganggu konsumen adalah internet lambat dan harga yang mahal serta sinyal tidak stabil. Konsep produk LOOP baru berfokus pada kuota yang besar dengan pendekatan komunitas. Business model canvas yang dibuat berdasarkan konsep LOOP baru memiliki keunggulan pada channel yang bekerjasama dengan café-café dan gerai fastfood sebagai tempat untuk mendapatkan produk. Selain itu juga bekerjasama dengan pihak sekolah dan kampus sehingga konsumen youth segment yang menghabiskan sebagian besar waktunya di sekolah atau kampus bisa lebih mudah mendapatkan produk dimaksud.
=================================================================
The telecommunication industry today is an emerging industry. In particular, The so-called youth segment has a huge potential, it is one of the fastest growing group of consumers in Indonesia. Therefore, cellular service providers are competing for the acquisition of youth segments. PT Telekomunikasi Selular has a new brand that is used to attract this target group. But the brand has not been able to fulfill consumer desires, seeing as the number of market share is still very small. Better product development is needed in order for PT Telekomunikasi Selular to succeed in attracting more teenage consumers. This study aims to market products of PT Telekomunikasi Selular to the youth segment. This research is a qualitative case study that uses Design Value Proposition, House of Quality, and Canvas Business Model to formulate what kind of product that suits the youth segment. The data were obtained through in-depth interviews, focus group discussions, questionnaires, interviews and supporting literature. The selected population is junior high school, high school and S1 students in Indonesia or men and women aged 13-24 years. This research succeeded in identifying consumer behavior and youth segment needs in using the cellular phone, where the main activity of consumer is chat, email, video call, voice call online and consumer's main desire is a fast internet, good signal’s quality and low price. While things that interfere with the consumer is slow internet and expensive prices and unstable signals. From the analysis, it was found that the concept of a new LOOP product focuses on a large quota with a community approach. While the business model canvas made based on the new concept of LOOP has an advantage on the channel in cooperation with cafes and fast food outlets as a place to get the product. It also cooperates with schools and campuses so that youth segment consumers who spend most of their time at school or campus can easily get the product.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Value Proposition Design, House of Quality, Business Model Canvas, youth segment |
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.28 Planning. Business planning. Strategic planning. |
Divisions: | Faculty of Business and Management Technology > Business Management |
Depositing User: | - Farah Rusyda Santoso |
Date Deposited: | 24 Nov 2017 08:09 |
Last Modified: | 06 Mar 2019 07:09 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/44648 |
Actions (login required)
View Item |