Harnitya, Fegie Damayandi (2017) Perencanaan Sistem Distillation dengan Memanfaatkan Gas Buang dari Main Engine dan High Temperature Cooling System Sebagai Pemenuhan Kebutuhan Air Tawar pada KM Labobar. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4213100017_Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version Download (5MB) | Preview |
Abstract
Secara umum penyediaan air bersih (air tawar) di kapal dilakukan dengan cara konvensional yaitu dengan cara melakukan pengisian tangki air tawar dari pelabuhan-pelabuhan. Kondisi yang demikian memaksa kapal yang memiliki jumlah penumpang besar (KM.Labobar) perlu menyediakan air tawar yang banyak pula. Maka dari itu perlu dilakukan suatu mekanime pengolahan yang mampu memproduksi air tawar pada saat kapal berlayar sehingga payload kapal akan naik seiring dengan berkurangnya beban dari air tawar tersebut. Terdapat banyak mekanisme pengolahan air laut menjadi air tawar, salah satunya adalah destilasi (penyulingan). Mekanisme pengolahan ini sangat sederhana yaitu dengan cara menguapkan sebagian air laut yang masuk kedalam evaporator dan kemudian uap air tersebut didinginkan didalam kondensor. Energi yang digunakan untuk mengapkan air laut berasal dari cooling system dan exhaust gas main engine. Dari energi sebesar 6074 kW dari cooling system dan 3492 kW dari exhaust gas mampu menghasilkan produksi air tawar sebesar 0.611789 kg/s. Dengan nilai tersebut, sistem destilasi ini mampu memenuhi sebesar 48.112 % dari total kebutuhan yang sebesar 1.2716 kg/s. Untuk memproduksi air tawar sebesar 0.611789 kg/s diperlukan kondensor dengan dimensi panjang 750 mm, lebar 750 mm, dan tinggi 1300 mm dan evaporator dengan dimensi panjang 800 mm, lebar 800 mm, dan tinggi 1300 mm.
========================================================================
Supplying the fresh water for ship generally is held by conventional method, with filling the fresh water tank from harbor. Such condition required ship whose huge capacity of passenger like KM. Labobar need to provide large quantity of fresh water . therefore, it is needed to provide a mechanism of desalination process which is capable of producing enough fresh water during sail so that the ship’s payload will increase as the weight of fresh water carried by the ship decreases.there are several types of mechanism of desalination process, one of them is distillation. The distillation is simply done by evaporating some sea water entering evaporator and the steam produced is then cooled in condenser. Energy used to evaporate the sea water comes from main engines’ cooling system and exhaust gas. the quantity produced by The cooling system and exhaust gas is about 6074 kW and 3492 kW respectively which is capable of producing 0.611789 kg/s of fresh water which is equal to 48.112 % of 1.2716 kg/s. To produce 0.611789 kg/s of fresh water, the required dimensions of the condenser are 750 mm length, 750 mm breadth, and 1300 mm height and of the evaporator are 800 mm length, 800 mm breadth , and 1300 m height.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Air Tawar, Destilasi, KM. Labobar, Exhaust gas, Cooling System |
Subjects: | T Technology > TP Chemical technology > TP156 Crystallization. Extraction (Chemistry). Fermentation. Distillation. Emulsions. V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Fegie Damayandi Harnitya |
Date Deposited: | 17 Jan 2018 07:17 |
Last Modified: | 06 Mar 2019 07:43 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/44812 |
Actions (login required)
View Item |