Analisa Teknis Modifikasi Sistem Bahan Bakar Mesin Diesel Menjadi Dual Fuel (HSD-CNG) Pada Kapal Penyeberangan

Rosyida, Nur Aulia (2017) Analisa Teknis Modifikasi Sistem Bahan Bakar Mesin Diesel Menjadi Dual Fuel (HSD-CNG) Pada Kapal Penyeberangan. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4213100040-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
4213100040-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (10MB) | Preview

Abstract

Konversi mesin menjadi dual fuel yakni mengubah sistem kerja mesin yang pada dasarnya menggunakan bahan bakar minyak, menjadi bahan bakar campuran gas dan minyak. Kerja mesin diesel yang awalnya hanya menggunakan single fuel system diubah menjadi dual fuel system (HSD-CNG). Compressed natural gas (CNG) yang disebut juga gas alam terkompresi merupakan gas alam yang memiliki kandungan methane 90% dan nilai oktan sebesar 120 – 130, dengan dikompresi mencapai 3600 psi atau 250 bar. Penggantian bahan bakar minyak menjadi campuran HSD-CNG merupakan suatu upaya dalam mengurangi pemakaian bahan bakar minyak yang semakin meningkat dan melebihi jumlah produksi minyak di Indonesia. Sehingga dengan diaplikasikannya gas alam sebagai bahan bakar dapat menjadi sumber energi alternatif menggantikan bahan bakar minyak. Dalam penelitian ini rumusan masalahnya adalah bagaimana modifikasi yang dilakukan pada mesin diesel dengan sistem bahan bakar minyak menjadi sistem dual fuel, terkait komponen-komponen apa saja yang perlu di tambahkan untuk konversi tersebut. Dan bagaimana perubahan performa mesin yang menerapkan sistem dual fuel dengan modifikasi mesin diesel yang telah dilakukan. Metode yang digunakan adalah perencanaan secara teknis dan perhitungan numeric. Konversi dilakukan pada kapal penyeberangan dengan lintasan Pelabuhan Merak – Pelabuhan Bakauheni Indonesia. Hasil perencanaan teknis konversi mesin diesel menjadi dual fuel system (HSD-CNG), yakni dengan menambahkan komponen untuk menyuplai bahan bakar gas yang dibutuhkan meliputi CNG cylinder, Gas admission valves, ComAp electromagnetic valves control unit INCON, ComAp Bi-Fuel automatic control unit InteliSysNT BF, Safety valve(s) for air filling manifold, ComAp bi-fuel governor ECON, Gas train (gas manifold, gas governor, double closing valve, filter, ball valve, dll.), dan ComAp knocking detector/controller DENOX. Dan untuk unjuk kerja dari mesin diesel yang dikonversi mesin diesel menjadi dual fuel berdasarkan analisa yang dilakukana menunjukkan bahwa pada saat menggunakan dual fuel, mesin mengalami penurunan performa. Hal tersebut terjadi karena terdapat penurunan konsumsi bahan bakar sekiat 2.4 - 3.5 %.

=======================================================

Converting the engine into a dual fuel that is changing the engine working system that basically uses fuel oil, a fuel mixture of gas and oil. The work of diesel engines that initially only use single fuel system converted into dual fuel system (HSD-CNG). Compressed natural gas (CNG), also called compressed natural gas, is a natural gas containing 90% methane and an octane value of 120-130, compressed at 3600 psi or 250 bar. The replacement of fuel oil into a mixture of HSD-CNG is an effort to reduce the increasing use of oil fuel and exceed the amount of oil production in Indonesia. So with the application of natural gas as fuel can be an alternative energy source to replace fuel oil. In this research the problem formula is how the modification is done on diesel engine with fuel oil system into dual fuel system, related to what components need to be added for the conversion. And how the change in engine performance that applies dual fuel system with diesel engine modifications that have been done. The method used is technical planning and numerical calculation. The conversion is applied to ferry with the route is from Port of Merak – Port of Bakauheni Indonesia. Technically planning conversion to dual fuel system (HSD-CNG), by adding components to supply the required gas fuel include CNG cylinder, Gas admission valves, ComAp electromagnetic valves control unit INCON, ComAp Bi-Fuel automatic control unit InteliSysNT BF, Safety valve(s) for air filling manifold, ComAp bi-fuel governor ECON, Gas train (gas manifold, gas governor, double closing valve, filter, ball valve, etc.), and ComAp knocking detector/controller DENOX. And for diesel engine performance and diesel engine conversion shows that from the analysis shows that when using dual fuel, the engine decreased performance. This happens because there is a decrease in fuel consumption as much as 2.4% – 3.5%.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.872 36 Ros a
Uncontrolled Keywords: Compressed Natural Gas (CNG), konversi dual fuel, performa mesin
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nur Aulia Rosyida .
Date Deposited: 31 Jan 2018 04:36
Last Modified: 08 Mar 2019 06:11
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/44826

Actions (login required)

View Item View Item