Pengaruh Variasi Jarak Offset Crankshaft Pada Mesin Diesel Direct Injection Berbasis Simulasi

Novaldiansyah, Mochammad Noer (2017) Pengaruh Variasi Jarak Offset Crankshaft Pada Mesin Diesel Direct Injection Berbasis Simulasi. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4215105019-Undergraduate_theses.pdf]
Preview
Text
4215105019-Undergraduate_theses.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Mesin diesel merupakan salah satu tipe penggerak yang paling banyak digunakan di sektor industri dan transportasi, terutama sebagai penggerak untuk peralatan yang membutuhkan daya yang besar. Seiring meningkatnya kebutuhan daya oleh mesin diesel, maka banyak cara bisa dilakukan demi tercapainya peningkatan performa dari mesin diesel tersebut. Metode dalam tugas akhir ini yaitu mulai dari studi literatur, pengumpulan data-data penunjang yaitu spesifikasi mesin yang menjadi parameter pemodelan, pembuatan model mesin pada program, simulasi atau running model pada program untuk validasi model, berlanjut pada pengujian/running model mesin pada program dengan beberapa varian jarak offset sumbu crankshaft. Dari hasil pengujian tersebut akan disimpulkan pada jarak berapa sumbu offset yang paling ideal untuk peningkatan performa mesin diesel direct injection . Berdasarkan hasil pengujian, daya tertinggi yang bisa dicapai pada putaran tinggi (2000 - 2400 rpm) adalah 118,18 kW pada putaran mesin 2400 rpm dengan offset 5 mm, namun pada rate engine speed, daya tertinggi adalah 101,91 kW dengan konfigurasi offset 10 mm. Pada poros engkol sudut -180 sampai 0 (langkah kompresi) kecepatan piston dengan konfigurasi offset, lebih lambat dari pada mesin tanpa konfigurasi offset, namun pada poros engkol sudut 0 sampai 180 (langkah usaha) kecepatan piston dengan konfigurasi offset lebih cepat dari pada konfigurasi mesin tanpa offset. FMEP pada mesin konfigurasi tanpa offset berkurang satu tingkat di bawah konfigurasi offset 5 mm. Nilai FMEP terrendah dari putaran mesin 800-2400 rpm dengan penurunan signifikan terjadi pada konfigurasi 15 mm.
===========================================================================================================================================================================================
Diesel engine is one of the most widely used type of drivers in the industrial and transportation sectors, especially as drivers for equipment that requires substantial power. Along with the increasing demand for power by diesel engine, then many ways can be done for the achievement of increased performance of the diesel engine. The method in this final project is arranged from literature study, collect supporting data of engine specification which become model parameter, making engine model in program, simulation or running model in program for model validation, continuing on test / running engine model on program with some variable of crankshaft axis offset distance. From the test results will be concluded at what distance offset axis is the most ideal for improving the performance of direct injection diesel engines. Based on the test results, the highest power that can be achieved at high speed (2000 - 2400 rpm) is 118.18 kW at 2400 rpm engine speed with offset 5 mm, but at rate engine speed, the highest power is 101.91 kW with 10 mm offset configuration. At the crankshaft angle of -180 to 0 (compression step) engine piston speed with offset configuration is slower than the engine without offset configuration, but at the crankshaft angle 0 to 180 (power stroke) piston speed with offset configuration is faster than the configuration on engine without offset. FMEP in the configuration without offset decreases one level below the 5 mm offset configuration. The FMEP value is lower than the engine speed of 800-2400 rpm with significant decrease occurring in a 15 mm configuration

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Offset engine, Diesel engine, offset crankshaft, Engine Performance.
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ230 Machine design
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mochammad Noer Novaldiansyah
Date Deposited: 25 Jul 2024 01:03
Last Modified: 25 Jul 2024 01:05
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/45206

Actions (login required)

View Item View Item