Fadhlurrahman, Zaki Rizqi (2017) Analisa Distribusi Aliran Fluida Pada Kite Sail Untuk Aplikasi Pada Kapal. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4213100011-Undergraduate-Theses.pdf - Published Version Download (4MB) | Preview |
Abstract
Bertambahnya jumlah kapal yang beroperasi mengakibatkan tingginya polusi udara yang diakibatkan hasil pembakaran dari engine yang dimiliki kapal. Usaha dalam memanfaatkan energy alternative untuk mengurangi kosumsi bahan bakar oleh engine telah dilakukan, salah satunya ialah menggunakan energy alternative tak terbatas yaitu angin laut yang dimana salah satu bentuk aplikasinya adalah penggunaan layar kapal yang baru baru ini muncul inovasi baru berupa penggunaan kite sail sebagai alat bantu propulsi kapal. pada tugas akhir ini bertujuan untuk mengetahui distribusi aliran fluida hingga timbul gaya aerodinamika yang dihasilkan layar dan daya yang dihasilkan, dengan metode CFD yang menggunakan 3 bentuk desain kite sail dengan variasi bentuk dan ukuran rectangular ( 8 m x 20 m) ,triangular ( 11.8 m x 19.5 m) ,dan elipsical ( 8.6 m x 23.7 m) yang dimulasikan pada variasi kecepatan angin 13.4 m/s hingga 15.82 m/s dan variasi angel of Attack sebesar 15,20, dan 25. Dari variasi tersebut didapat total aerodynamic force yang dihasilkan mampu mencapai 28.73 kN pada bentuk rectangular, 30.79 kN dari bentuk Elipsical, dan 27.55 kN dari bentuk Triangular, pada variant Angel of attack 25. Dari besar gaya yang dihasilkan, , masing – masing bentuk kite sail mampu menghasilkan daya pada kite sail rectangular hingga sebesar 263.02 kW , elipsical 276.75 kW, dan triangular 252.63 kW. Dimana aplikasi kite sail elipsical yag meiliki daya terbesar cukup memiliki efek signifikan pada kapal dengan kebutuhan daya dibawah 1500 kW
=================================================================
The increasing number of operating vessels resulted in high air pollution resulting from the combustion of the ship's engine. Enterprises in the use of alternative energy to reduce fuel consumption by the engine has been done, one of which is to use unlimited alternative energy that is the sea breeze where one of the application is the use of the new ships Sail new innovations , kite sail as a auxiliary system for Propulsion of ship. In this final project aims to find out the distribution of fluid flow to arise the aerodynamic forces generated by the kite Sail and the generated power, using CFD method which uses 3 forms of kite sail design with variation of rectangular shape (8 mx 20 m), triangular size (11.8 mx 19.5 M), and ellipsical (8.6 mx 23.7 m), which is varied on wind velocity variations of 13.4 m / s to 15.82 m / s and angel of attack variations of 15.20 and 25. From these variations obtained the total aerodynamic force produced can achieve 28.73 kN in rectangular shape, 30.79 kN of Elipsical form, and 27.55 kN of triangular form, on variant Angel of attack 25. From the resulting force, each of the kite sail forms capable of generating power at the kite sail rectangular up to 263.02 kW , Ellipsical 276.75 kW, and triangular 252.63 kW. Where the elipsical kite sail that produced greatest power has enough significant effect on the ship with power requirements below 1500 kW
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Energi alternative, Kite Sail, Aerodynamic Force, CFD method |
Subjects: | T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Zaki Rizqi Fadhlurrahman . |
Date Deposited: | 05 Oct 2017 07:03 |
Last Modified: | 06 Mar 2019 07:39 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/45406 |
Actions (login required)
View Item |