Ahmad, Dian Nafi' (2017) Analisis Tekno Ekonomi Perencanaan Panel Surya sebagai Suplai Daya Sistem Reverse Osmosis untuk Pemenuhan Kebutuhan Air Tawar (Fresh Water System) pada Kapal Ro-Pax (Km. Sabuk Nusantara 56). Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
4215105025_Undergraduate_Theses.pdf Restricted to Repository staff only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Kebutuhan akan air tawar pada dunia insdutri semakin meningkat dengan semakin cepatnya perkembangan industri global. Industri perkapalan mengalami dampak yang signifikan sebagai bagian dari industri global mengenai sektor kebutuhan air tawar pada kapal. Persediaan air tawar pada kapal ro-pax sangat penting karena sebagai sumber kehidupan crew dan penumpang kapal ketika kapal berlayar. Pemenuhan kebutuhan air tawar pada kapal ro-pax dibuat dalam sistem konvensional dengan mengisi air bersih ke tangki air tawar dari pelabuhan. Pada tugas akhir ini akan di analisis secara teknis dan ekonomis pada perancangan sistem air tawar menggunakan sistem reverse osmosis dengan panel surya sebagai suplai daya dan membandingkannya dengan sistem konvensional pada kapal KM. SABUK NUSANTARA 56. Tugas Akhir ini termasuk desain pemasangan, ukuran tangki air tawar, jumlah muatan, biaya investasi dan biaya operasional. Kesimpulan yang didapatkan dalam tugas akhir ini adalah sistem reverse osmosis (RO) dengan panel surya sebagai suplai daya sangat efisien bila diterapkan pada kapal ro-pax seperti kapal KM. SABUK NUSANTARA 56 karena dengan sistem ini kapal ini mampu menghasilkan air tawar sendiri, ukuran tangki air tawar lebih kecil, untuk muatan kapal baru dapat ditingkatkan. Untuk persentase total biaya kebutuhan air tawar lebih mahal sekitar 52 persen dibanding sistem konvensional dan nilai muatan kapal bertambah 29,2 persen dibanding sistem konvensional.
===========================================================================================
The need for fresh water in the world of industry is increasing with the rapid development of the global industry. The shipping industry is having a significant impact as part of a global industry concerning the sector of freshwater demand on ships. Freshwater supplies on ro-pax vessels are very important because they are the source of crew and passenger life when ships sail. Fulfillment of freshwater needs on a ro-pax vessel is made in a conventional system by filling clean water into a freshwater tank from the port. In this final project will be analyzed technical and economical on designing fresh water system using reverse osmosis system with solar panel as power supply and compare it with conventional system on ship KM. SABUK NUSANTARA 56. This Final Project includes installation design, size of fresh water tank, amount of cargo, investment cost and operational cost. The conclusion obtained in this final project is a reverse osmosis (RO) system with solar panels as a very efficient power supply when applied to ro-pax ships such as ships KM SABUK NUSANTARA 56 because with this system the ship is able to produce their own fresh water, the size of the freshwater tank is smaller, for new shiploads can be increased. For the percentage of total cost of fresh water needs is dearer about 52 percent compared to conventional system and payload value increased 29.2 percent compared to conventional system.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Air tawar, ro-pax, reverse osmosis, panel surya, teknis, ekonomis, fresh water, solar panel |
Subjects: | V Naval Science > V Naval Science (General) V Naval Science > VC Naval Maintenance > VC 270-279 Equipment of vessels, supplier,allowances,etc V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Mr Dian Nafi' Ahmad |
Date Deposited: | 11 Oct 2017 07:24 |
Last Modified: | 03 Jan 2018 04:33 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/45436 |
Actions (login required)
View Item |