Analisa Penambahan Kotruksi Baffles Di Dalam Tangki Kapal Tanker 17500DWT Dengan Simulasi Computation Fluid Dynamic (CFD)

Hakim, Praba Luqman (2017) Analisa Penambahan Kotruksi Baffles Di Dalam Tangki Kapal Tanker 17500DWT Dengan Simulasi Computation Fluid Dynamic (CFD). Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4215105013-Undergraduate-Theses.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Tangki adalah merupakan bagian terpenting dimana menjadi bagian utama kapal pengangkut cairan dan gas yang digunakan untuk menyimpan atau mengumpulkan cairan. Salah satu permasalah yang harus diperhatikan yaitu bagaimana pergerakan fluida di dalam tangki akibat gerakan kapal. Gerakan bebas dari fluida cair di dalam sebuah tangki disebut sloshing. Perlu adanya simulasi sloshing dan analisa struktur pada tangki akibat gaya yang ditimbulkan oleh beban ketika terjadi pitching dan rolling. Salah satu cara dengan menggunakan desain baffles yang baru untuk system pada kapal tanker diharapkan bisa mengurangi efek sloshing. Pertama adalah membuat model tangki tanpa baffles untuk mengetahui seberapa besara gaya-gaya pressure yang bekerja di dalam tangki. Kedua adalah membuat model tangki dengan meletakkan satu baffles penuh pada tengah tangki. Model ketiga adalah meletakan dua baffles di dalam tangki. Model keempat adalah melatakn satu baffles dengan pelubangan di tengah tangki. Model kelima adalah meletakkan dua baffles berlubang di dalam tangki. Dimensi dari baffles tersebut adalah panjang 11,5 m, tinggi 6 m, tebal 2 cm dan diameter pelubangan 50 cm. Simulasi dilakukan dengan metode Computational Fluid Dynamic (CFD) menggunakan software Ansys Fluent. Dari hasil simulasi disimpulkan bahwa pada simusai model dengan dua baffles berlubang menunjukan hasil pengurangan sloshing terbaik karena aliran air didalam tangka dapat tereduksi dengan baik karena melewati lubang-lubang pada baffles. ================================================================= The tank is the most important part where it is the main part of the liquid and gas transport vessel used for storing or collecting liquids. One of the problems of the movement of the fluid in the tanks due to the movement of the ship. The free movement of the liquid fluid inside a tank is called sloshing. Need for simulation of sloshing and structural analysis on the tanks due to pitching and rolling occur? One way to use the new baffles design for the tanker system is to reduce the effect of sloshing. First is to create a tank model without baffles to find out how much pressure forces work in the tank. The second is to make a tank model by putting full baffles on the center of the tank. The third model is to place two baffles in the tank. The fourth model is to lay one baffle with a perforation in the center of the tank. The fifth model is to place two hollow baffles in the tank. The dimensions of the baffles are 11.5 m long, 6 m high, 2 cm thick and 50 cm in diameter. The simulation is done by Computational Fluid Dynamic (CFD) method using Ansys Fluent software. From the simulation result, can it be concluded that the model simulation with two hollow baffles shows the best result sloshing reduction because the water flow inside the tank can be reduced well because it passes through the holes in the baffles Keywords: Sloshing,Baffles, Fluent, Pitching, Rolling.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Sloshing, Baffles, Fluent, Pitching, Rolling
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
Divisions: Faculty of Marine Technology > Marine Engineering > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Praba Luqman Hakim
Date Deposited: 10 Oct 2017 02:42
Last Modified: 08 Mar 2019 06:30
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/45667

Actions (login required)

View Item View Item