Analisis Polyurethane Coating pada Pelapisan Material Baja ASTM A36 dengan Beberapa Media Korosi

Widawardhana, Danang Kinarya (2017) Analisis Polyurethane Coating pada Pelapisan Material Baja ASTM A36 dengan Beberapa Media Korosi. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4313100146-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
4313100146-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Bisnis industri minyak dan gas semakin berkembang seiring perkembangan jaman, baik itu eksplorasi maupun eksploitasi minyak dan gas. Seiring dengan perkembangannya, dibutuhkan pula sarana dan prasarana yang mampu menunjang kegiatan produksi minyak dan gas. Sarana dan prasarana yang dimaksud bisa berupa anjungan lepas pantai maupun sistem perpipaan (pipelines). Dalam menunjang kinerjanya, anjungan lepas pantai dan sistem pipeline yang diinstal di bawah laut perlu dilindungi dari lingkungan bawah laut yang cukup ganas. Hal ini dilakukan untuk menambah umur operasional serta menghindari terjadinya korosi. Salah satu cara melindungi pipa bawah air adalah dengan cara melapisinya dengan coating. Sejauh ini, sudah banyak dikembangkan bahan-bahan yang digunakan sebagai coating. Salah satunya adalah polyurethane. Polyurethane adalah polimer hasil reaksi antara isocyanate dengan alkohol derajat tinggi atau polyol. Pada penelitian ini, dilakukan analisis polyurethane sebagai bahan untuk coating pada baja ASTM A36. Kemudian, dilakukan beberapa pengujian pada baja yang dilapisi coating. Pada pengujian adhesi pull-off test, didapatkan hasil kekuatan adhesi yang memenuhi standar top coat. Kemudian pada pengujian ketahanan panas, coating hanya mengalami pemudaran warna tanpa membuat terkelupas. Dari hasil pengujian laju korosi, diketahui coating dapat melindungi spesimen dari korosi yaitu sebesar 24,36% pada media korosi NaCl dan 45,66% pada media korosi FeCl3. Hal ini juga dapat terlihat dari hasil uji morfologi yang dilakukan pada spesimen yang diuji korosi.
============================================================================================
Oil and gas industry is developing through the years, either exploration or exploitation activity of oil and gas. Along with its development, supplementary facilities are needed to support the production of oil and gas activity. The supplementary facilities mentioned can be offshore structures or pipeline system. To support its work, offshore structures or pipeline system which are installed underwater need to be protected from the deep underwater environment. It is done to add the operational age and also to prevent corrosion occurance. One way to protect underwater pipeline is the use of coating as a protection. A lot of material have been developed as a coating agent. One of them is polyurethane. Polyurethane is a polymer as a result of reaction beetween isocyanate with high degree alcohol called polyol. In this research, done the analysis of polyurethane as a coating agent on ASTM A36 steel. Then, several tests are done toward the coated steel. On pull-off adhesion test, adhesion which satisfies the top coat requirement is reached. Then on the fire retardancy test, coating only experience a slight discoloration. From the corrosion rate test, it is known that coating could protect the specimen from corrosion as much as 24,36% in NaCl and 45,66% in FeCl3. This can also be observed from the morphology test result that has been done toward the specimen.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Adhesi, Coating, Ketahanan panas, Korosi, Polyurethane Adhesion, Corrosion, Fire retardancy
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA418.74 Corrosion and anti-corrosives
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1680 Offshore structures
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering
Depositing User: Danang Kinarya Widawardhana
Date Deposited: 12 Oct 2017 03:28
Last Modified: 08 Mar 2019 03:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/45672

Actions (login required)

View Item View Item