Fitriyana, Sarah (2017) Analisa Teknis Penggunaan Aqueous Glycol Sebagai Vaporizer LNG di Regasification Unit Tanjung Benoa, Bali. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4213100085-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version Download (4MB) | Preview |
Abstract
Seiring dengan meningkatnya penggunaan bahan bakar gas untuk produksi listrik masa depan sebagai sumber energi baik sebagai tenaga dan bahan bakar, permintaan LNG cenderung meningkat dalam dua dekade terakhir. Penyebab utamanya adalah LNG membutuhkan biaya transportasi yang lebih sedikit dibandingkan dengan distribusi gas. LNG (Metana-CH4) didinginkan hingga minus 160oC pada tekanan atmosfer, yang menyebabkan gas LNG disalurkan ke volume 1/600 dari yang sebelumnya sehingga mudah dipindahkan ke berbagai tempat. Penelitian ini mempelajari metode baru menggunakan aqueous glycol sebagai vaporizer yang dikenal sebagai metode terbaik dan paling efisien dari segi investasi dan teknis. Metode ini dicoba untuk diterapkan di terminal LNG di Indonesia, terutama di pabrik mini LNG di Tanjung Benoa, Bali. Dari hasil penelitian diketahui bahwa aqueous glycol memiliki keunggulan dari segi operasional, perawatan/pemeliharaan, bahan bakar, emisi, efisiensi, keamanan, dan sistem kerja. Dari hasil analisa teknis juga didapatkan spesifikasi dengan tipe shell dan tube, tipe pitch adalah triangular pitch, tipe head adalah pull throught floating head, kapasitas sebesar 25 mmscfd, inlet dan outlet temperatur pada bagian tube adalah -160 oC dan 16 oC, inlet dan outlet temperatur pada bagian shell adalah 30 oC dan 15 oC dan design pressure sebesar 1500 kPa serta ukuran utama heat exchanger yang meliputi tube dan shell sesuai dengan peraturan ASME BPVC Section VIII Division I, ASME BPVC Section II Part D, dan ASME B31.3 . Oleh karena itu sistem pada aqueous glycol terbukti lebih baik untuk digunakan sebagai vaporizer pada regasification unit LNG Tanjung Benoa, Bali.
==================================================================
As the use of gas fuel for future electricity production began to be developed and used as energy resources both as power and fuel, LNG demand has tended to increase in the past two decades. The main cause is that LNG requires less transportation costs compared to gas distribution. LNG (Methane-CH4) is cooled to minus 160oC at atmospheric pressure, causing the form of LNG gas to be fluidized to a volume of 1/600 from the previous one which is easy to transport and transplanted to various places. This research is studying the new method of aqueous glycol as a vaporizer that known as the best and most efficient method in terms of investment and technical current. The method should be developed in LNG terminal in Indonesia, especially in LNG mini plant in Tanjung Benoa, Bali. From the results of this study, it is known that aqueous glycol has advantages in terms of operational, maintenance, fuel, emissions, efficiency, security, and work system. From the technical analysis also obtained the specification of shell and tube type, where pitch type is triangular pitch, head type is pull throught floating head, capacity is 25 mmscfd, inlet and outlet temperature at tube are -160 oC and 16 oC, inlet and outlet temperature at The shell is 30 oC and 15 oC, the design pressure is 1500 kPa and the main size of heat exchanger which includes tube and shell according to ASME BPVC Section VIII Division I, ASME BPVC Section II Part D, and ASME B31.3. Therefore the system in aqueous glycol proved better than steam system to be used as a vaporizer in the regasification unit of LNG Tanjung Benoa, Bali.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Aspek Teknis, Aqueous Glycol, Vaporizer, LNG, Regasification Unit, Tanjung Benoa Bali, Technical Analysis |
Subjects: | T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Sarah Fitriyana |
Date Deposited: | 06 Oct 2017 08:38 |
Last Modified: | 08 Mar 2019 04:14 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/45727 |
Actions (login required)
View Item |