Haq, Muhammad Faisal (2017) Perencanaan Timbunan dan Konstruksi Penahan Tanah untuk Terminal Penumpang di Pelabuhan Bima, Nusa Tenggara Barat. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
3113100106-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version Download (11MB) | Preview |
Abstract
Pelabuhan Bima merupakan pelabuhan pengumpan yang terletak di kota Bima, Nusa Tenggara Barat. Dari data PT. Pelabuhan Indonesia III (Pelindo III), pergerakan penumpang pada Pelabuhan Bima cenderung mengalami kenaikan, sehingga dilakukan perencanaan pengembangan fasilitas pelabuhan oleh PT Pelindo III berupa terminal penumpang. Pelabuhan yang didirikan pada tahun 1963 ini berdiri di atas lapisan tanah lunak, sehingga tanah dasar memiliki daya dukung yang rendah yang dapat mengakibatkan kelongsoran pada timbunan dan memiliki kemampumampatan yang besar.
Perencanaan area pengembangan terminal penumpang Pelabuhan Bima dilakukan di area laut dengan luas mencapai 800 m2 yang dibatasi Dermaga Nusantara dan trestle Dermaga Nusantara. Jarak kaki timbunan dan pilar trestle yang diijinkan adalah > 1 m. Diperlukan perencanaan perbaikan tanah dasar untuk meningkatkan daya dukung tanah dasar dan mempercepat proses pemampatan tanah. Selain itu diperlukan perencanaan konstruksi penahan tanah untuk mereduksi beban horizontal akibat timbunan dan gedung ketika beroperasi yang diterima pilar trestle.
Pada tugas akhir ini perbaikan tanah dasar menggunakan preloading yang dikombinasikan dengan Prefabricated Vertical Drain (PVD). Untuk perkuatan lereng timbunan sekaligus reduksi beban horizontal akan direncanakan 2 alternatif konstruksi penahan tanah yaitu turap baja dan minipile. Kedua alternatif struktur penahan tersebut akan dianalisis stabilitasnya terhadap timbunan. Pada analisis overall akan digunakan program bantu GeoSlope untuk mengetahui garis kelongsoran, dan program bantu PLAXIS untuk analisis konstruksi penahan tanah. Lalu direncanakan metode pelaksanaan dari setiap alternatif. Pada tahap akhir dilakukan perhitungan Rencana Anggaran Biaya (RAB) dari 2 alternatif.
Dari hasil analisis yang telah dilakukan didapatkan tinggi timbunan pelaksanaan untuk elevasi tanah dasar -1,71 mLWS setinggi 7,49 m dan untuk elevasi -1,00 mLWS setinggi 6,59 m. Perencanaan perbaikan tanah menggunakan PVD pola pemasangan segiempat dengan jarak pemasangan 1 m Hasil perencanaan struktur penahan tanah untuk alternatif 1 pada sisi barat daya menggunakan sheet pile sepanjang 38 m dan batter pile sebagai angkur sepanjang 50,77 m yang dipasang setiap 3 m, sedangkan untuk sisi barat laut menggunakan tanggul dengan pondasi minipile sepanjang 7 m dengan jumlah 4 buah per m. Untuk alternatif 2 sisi barat laut dan barat daya menggunakan sheet pile dan batter pile dengan panjang yang sama. Perhitungan RAB untuk alternatif 1 sebesar Rp55.743.179.000,00 dan untuk alternatif 2 sebesar Rp59.942.301.000,00.
======================================================================================================
Bima Port is a feeder port located in Bima City, West Nusa Tenggara. From the data of PT. Pelabuhan Indonesia III (Pelindo III), passenger movement at Bima Port tends to increase, so that the development plant of port facility by PT. Pelindo III is passenger terminal.
The port that established in 1963 stands on a sot layer of soil, so that the soil has low bearing capacity which can cause sliding and big settlement.
Planning of passenger terminal in Bima Port is done in sea area with area reach 800 m2 bounded by Nusantara wharf and trestle. The allowable distance of leg embankment with the trestke is > 1m. Planning for soil improvement is needed to increase the bearing capacity of soil and accelerate the settlement process. In addition, it is necessary to design a retaining wall structure to reduce the horizontal force due to load of embankment and buildings when operated.
In this final project, the soil improvement using preloading combined with Prefabricated Vertical Drain (PVD). For the retaining wall structure will be planned 2 alternatives which area steel sheet pile and minipile. Both alternatives of the retaining structure will be analyzed for their stability to the embankment. In the overall analysis will be used GeoSlope program to determine the slope line, and PLAXIS program for analysis of retaining structure. Then theimplementation method of each alternative is planned. In the final stage the calculation of the Bill of Quantity (BoQ) of two alternatives.
From the result of the analysis that has been done, the height of implementation embankment for the ground elevation of -1,71 mLWS as high as 7,49 m and for elevation of -1,00 mLWS as high as 6,59 m. Planning of soil improvement using PVD with rectangular shape and 1 m of spacing. Result of retaining wall structure design for alternative 1 on south-west side using 38 m long sheet pile and batter pile as anchor of 57,7m which is installed every 3 m, while for north-west side using sandbag embankment with minipile foundation with 7 m of length and amount 4 pieces per m. For alternative 2 north-west and south-west sides using sheet pile and batter pile with the same length as alternative 1. The calculation of Bill of Quantity for alternative 1 is RP55.743.179.000,00 and for alternative 2 is Rp59.942.301.000,00. From both alternatives the alternative 1 is chosen with consideration of cheaper cost.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSS 624.154 Haq p-1 |
Uncontrolled Keywords: | Terminal Penumpang Pelabuhan Bima, Preloading, Prefabricated Vertical Drain, Turap, Minipile, Rencana Anggaran Biaya. |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA749 Soil stabilization |
Divisions: | Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Muhammad Faisal Haq |
Date Deposited: | 31 Jan 2018 07:02 |
Last Modified: | 08 Mar 2019 02:54 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/46227 |
Actions (login required)
View Item |