Analisa Kebisingan Lingkungan Akibat Kereta Api Pada Pemukiman Yang Dilewati Jalur Double Track

Aji, Fresi Yuliana Putri Tias (2017) Analisa Kebisingan Lingkungan Akibat Kereta Api Pada Pemukiman Yang Dilewati Jalur Double Track. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 2414106010-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
2414106010-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Proyek pemerintah untuk menambah rel kereta api jalur ganda (double track) menyebabkan peningkatan volume kereta api dan kebisingan di pemukiman sekitarnya. Pada tugas akhir ini dilakukan analisa Tingkat Kebisingan Siang Malam (LSM) pada pemukiman yang dilewati rel kereta api jalur ganda dengan cara pengukuran dan simulasi. Metoda pengukuran dan analisa berdasar pada SK Menteri Lingkungan Hidup No. Kep48/MENLH/11/1996, tentang Baku Tingkat Kebisingan. Hasil pengukuran menunjukkan bahwa LSM pada pemukiman yang berjarak 15 m dari jalur rel adalah sebesar 69 dBA. Sedangkan pada jarak 11 m dari rel adalah sebesar 70-72 dBA. Nilai ini melampaui baku tingkat kebisingan, yaitu 55 dBA dengan toleransi 3 dBA. Dari hasil simulasi, LSM di pemukiman akan turun menjadi 58 dBA pada jarak 180 m tanpa diberi penghalang (barrier). Pemasangan penghalang (barrier) pada jarak 1.5 m dari rel, setinggi 4 m dengan material “cinder concrete” dapat mereduksi Tingkat Kebisingan menjadi 58 dBA.

==========================================================================

Government projects to add double track railway tracks lead to an increase in rail volumes and noise in surrounding residential area. In this final project, Day Night Noise Level (LSM) is analyzed on residential area through double track railway by measurement and simulation. Measurement and analysis methods are based on Ministry of Environment Decree No. Kep48/MENLH/11/1996, on Noise Level Standards. The measurement results indicate that the LSM in residential area which are located within 15 m from the rail line is as big as 69 dBA. While at distance of 11 m from the rail is 70-72 dBA.This value exceeds the standard noise level, which is 55 dBA with a tolerance of 3 dBA. From the simulation results, LSM in the residential area will drop to 58 dBA at a distance of 180 m without a barrier. Installation of barrier at a distance of 1.5 m from rail, 4 m high with "cinder concrete" material can reduce Noise Level to 58 dBA.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Rel Kereta Api Jalur Ganda, Tingkat Kebisingan Siang Malam (LSM)
Subjects: Q Science > Q Science (General)
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Physics Engineering > 30201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fresi Yuliana Putri Tias Aji
Date Deposited: 14 Dec 2017 02:08
Last Modified: 06 Mar 2019 03:32
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/46966

Actions (login required)

View Item View Item