Simulator Symphonion Music Box Virtual pada Museum Mpu Tantular menggunakan Perangkat Imersif

Pradantyo, Reyhan (2017) Simulator Symphonion Music Box Virtual pada Museum Mpu Tantular menggunakan Perangkat Imersif. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
2913100034-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Museum sebagai salah satu sarana edukasi masyarakat yang memamerkan peninggalan sejarah Indonesia. Salah satunya adalah Museum Mpu Tantular. Museum ini memiliki salah satu artefak menarik yaitu sebuah kotak musik Symphonion yang merupakan peninggalan dari abad 18. Kotak musik kuno ini hanya terdapat dua buah di Indonesia dan dalam kondisi yang sangat tua dan rapuh. Keunikan kotak musik tersebut terdapat pada cara kerjanya yang sudah tidak dapat dioperasikan oleh pengunjung. Teknologi modern dapat digunakan untuk mensimulasikan kotak musik Symphonion sebagai sarana edukasi serta hiburan pada Museum Mpu Tantular dengan menggunakan perangkat-perangkat imersif untuk memberi nuansa nyata pada simulator Symphonion virtual dan dijalankan pada tampilan interaktif. Penambahan unsur gameplay dan storytelling pada aplikasi interaktif Symphonion ini dapat meningkatkan daya tarik museum serta menambah wawasan dan pengalaman pengunjung. Dapat dilihat dari rata – rata responden yang sangat menyukai User Interface dari aplikasi interaktif ini sejumlah 72,5% dan sangat menyukai konsep dari aplikasi interaktif ini sejumlah 65%. Dari segi pencapaian tujuan dari segi edukasi, saat responden diuji terdapat rata – rata peningkatan 46.4% dari jawaban benar para responden sebelum dan setelah mencoba aplikasi. ====================================================================== Museums are an educative destination for the society showcases artefacts and historical heritage of Indonesia. Mpu Tantular Museum owns a unique artifact, an old Symphonion music box which dates back to the 18th century. There are only two of these age-old music boxes in Indonesia and are both fairly old and delicate. One unique factor from the Symphonion is how it operates, which sadly can’t be done by muse-um visitors anymore. Modern technology however can be used to simulate how the music box works for educational and entertainment purposes in Mpu Tantular Museum, using immersive devices to further understand and experience real-life feeling of the virtual Symphonion and operated on an interactive display. The addition of gameplay and storytelling for the virtual Symphonion can increase the attraction of Mpu Tantular Museum and increase the knowledge and experience of the visitors. That fact is backed by the average respondents who greatly agree on the User Interface of the application by 72,5% and greatly agree on the concept of the application by 65%. From an educational standpoint, after testing the respondents there is an average increase in correct answers before and after using the application by 46,6%

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Interactive Display, Gamification, Museum
Subjects: A General Works > AM Museums (General). Collectors and collecting (General)
A General Works > AM Museums (General). Collectors and collecting (General)
Divisions: Faculty of Information Technology > Computer Engineering > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Reyhan Pradantyo
Date Deposited: 09 Feb 2018 02:32
Last Modified: 09 Feb 2018 02:32
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/47225

Actions (login required)

View Item View Item