Utomo, Renaldi Ardiansyah (2017) Pemodelan Numerik Aliran 3 Dimensi pada Bodi Modifikasi Mobil Listrik Nogogeni 6. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
2114030015-Non_Degree.pdf - Published Version Download (5MB) | Preview |
Abstract
Perkembangan teknologi otomotif telah berkembang sangat pesat saat ini. Maka dari itu, perusahaan otomotif berlomba-lomba untuk memproduksi kendaraan yang mengutamakan keselamatan pengemudi, efisiensi mesin, dan aspek aerodinamis. Mobil Nogogeni adalah salah satu kendaraan yang dirancang khusus untuk mobil hemat energi. Nogogeni dibuat untuk menggunakan tenaga listrik, dan mempunyai bentuk bodi yang ringan serta aerodinamis. Mengingat bentuk bodi mobil Nogogeni yang ada sangat dimungkinkan untuk dimodifikas, maka perancangan modifikasi merupakan suatu langkah strategis dalam mengurangi gaya hambat aerodinamika pada bodi kendaraan guna peningkatan efisiensi pemakaian baterai (penghematan energi).
Untuk mengetahui karakteristik fluida yang mengalir di seluruh bodi mobil Nogogeni 6 Modifikasi serta membandingkannya dengan Nogogeni 6 Standar , yang meliputi kontur tekanan, koefisien tekanan (Cp), koefisien drag (Cd ) serta koefisien lift (Cl) secara 3 dimensi melalui software fluent 6.3.26.
Hasil analisa didapat bentuk modifikasi yang telah dilakukan di bagian bawah (lowerside) bodi mobil, memiliki nilai 0.1689 sehingga berkontribusi terhadap penurunan koefisien drag sebesar 79.06%. Sedangkan koefisien lift (Cl) yang diperoleh selama simulasi pada bodi mobil Nogogeni senilai 0,0110.
========================================================================
The development of automotive technology has grown very rapidly at this time. Therefore, automotive companies are competing to produce vehicles that prioritize driver safety, engine efficiency, and aerodynamic aspects. The Nogogeni car is one of the vehicles specially designed for energy-efficient cars. Nogogeni is made to use electric power, and has a lightweight body shape and aerodynamics. Therefore body modification is needed in order to reduce aerodynamic force.
The purpose of this final project is to study the flow characteristic over the car body Nogogeni 6 Modification and compare it with Nogogeni 6 Standard, which include pressure contour, pressure coefficient (Cp), drag coefficient (Cd) and lift coefficient (Cl) 3D with fluent software 6.3.26.
Present study concluded that body modification has a drag coefficient of 0.1689, thus contributing to the decrease in drag coefficient of 12.87%. While the lift coefficient (Cl) obtained during the simulation on the car body Nogogeni worth 0,0110.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | RSMI Uto p |
Uncontrolled Keywords: | kontur tekanan, pressure coefficient (CP), drag coefficient (CD), lift coefficient (Cl) separasi, upperside, dan lowerside. |
Subjects: | T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ230 Machine design T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > 21401-(D3) Diploma 3 |
Depositing User: | Renaldi Ardiansyah Utomo |
Date Deposited: | 09 Feb 2018 04:12 |
Last Modified: | 06 Mar 2019 04:15 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/47265 |
Actions (login required)
View Item |