Karina, Marsha (2017) Perancangan Motion Graphic Pola Makan Sehat Ibu Hamil Sebagai Upaya Pendukung Gerakan “1000 Hari Pertama Kehidupan” Di Surabaya. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
Marsha_3413100039_Laporan.pdf - Published Version Download (9MB) | Preview |
Abstract
Pada tahun 2015 terjadi 41 kasus kematian ibu dan anak di Surabaya dan 13% balita Surabaya mengalami stunting. Untuk menanggulanginya, pemerintah Surabaya meluncurkan program 1000 Hari Pertama Kehidupan yang merupakan program edukasi dan pendampingan yang diberikan oleh posyandu di Surabaya kepada para calon pengantin hingga ibu yang memiliki anak di bawah 2 tahun. Program ini baru saja diluncurkan pada tanggal 9 November 2016 sehingga masih banyak yang belum mengetahuinya. Konten dari media pendukung seperti flier, baik konten visual maupun konten informasi, tidaklah sama antar posyandu dan menggunakan bahasa yang terlalu teoritis.
Penelitian ini menggunakan metode depth interview, experimental research, observasi, kuesioner dan user testing untuk mendapatkan data-data primer tentang bagaimana pemahaman target audiens terhadap topik dan mengetahui media apakah yang cocok untuk menyampaikan edukasi pola makan sehat.
Video motion graphic akan menjadi salah satu media yang cocok untuk mengomunikasikan edukasi tentang pola makan sehat bagi ibu dan anak. Visual dengan penggayaan simpel icon/ motion infographic membantu audiens untuk memahami informasi dengan lebih cepat dan lebih menarik. Peletakan video pada berbagai platform social media akan mempercepat proses penyebaran sehingga jangkauannya akan semakin luas. Informasi dan gaya visual yang didapat pun akan sama.
========================================================
In 2015 there were 41 cases of maternal and child mortality in Surabaya and 13 of children under five suffered stunting. To overcome this, the Surabaya government launched the 1000 Days of First Live program which is an education and mentoring program provided by clinics in Surabaya up to prospective brides to mothers with children under 2 years old. This program was just launched on November 9, 2016 so there are still many who do not know it yet. Content from supporting media such as fliers, both visual content and information content, are not the same among clinics and use language that is too theoretical.
This research uses depth interview method, experimental research, observation, questionnaire and user testing to get the primary data about how to understand the target audience on the topic and know what media is suitable to deliver education healthy diet.
Motion graphic video will be one of the suitable media to communicate education about healthy diet for mother and child. Visual styling with simple icon / motion infographic will help the audience to understand the information more quickly and more interesting. Laying video on various social media platforms will accelerate the deployment process so that the reach will be wider. Information and visuals obtained will be the same.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSDP Kar p |
Uncontrolled Keywords: | motion graphic, makan sehat, ibu anak |
Subjects: | N Fine Arts > N Visual arts (General) For photography, see TR |
Divisions: | Faculty of Civil Engineering and Planning > Industrial Design Product > (S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Karina Rr. Marsha |
Date Deposited: | 09 Feb 2018 06:54 |
Last Modified: | 06 Mar 2019 04:08 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/47273 |
Actions (login required)
View Item |