Putra, Rafid Buana (2017) Analisis Pengaruh Ukuran Stopper Pada Sambungan Pelat Kapal Terhadap Tegangan Sisa Dan Deformasi Menggunakan Metode Elemen Hingga. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4112100074-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version Download (5MB) | Preview |
Abstract
Dalam proses pengelasan dapat terjadi deformasi dan meningkatnya tegangan sisa pada material. Maka dari itu dipasanglah stopper dalam proses positioning. Dalam proses pengelasan, stopper digunakan untuk membantu welder untuk mengekang pelat yang akan dilas. Dengan menggunakan stopper, pelat yang dilas tidak akan bergeser dan deformasi pada pelat dapat diminimalkan.
Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui ukuran optimum dari stopper yang digunakan dalam proses pengelasan. Ukuran optimum dapat diketahui dari besarnya deformasi dan tegangan sisa yang terjadi pada pelat logam induk dengan variasi ukuran stopper (panjang 200, 300, 400, 500, dan 600 mm) dan variasi bentuk alur las (persegi, v tunggal, dan v ganda). Analisis dilakukan menggunakan metode elemen hingga dengan membuat pemodelan pengelasan pelat baja yang dipasangi stopper.
Dari hasil pemodelan dan analisis, didapatkan hasil yaitu deformasi dan tegangan sisa maksimum terjadi pada panjang stopper 200 mm yaitu 2.40 mm dan 184.82 MPa. Sebaliknya, deformasi dan tegangan sisa minimum terjadi pada panjang stopper 600 mm yaitu 1.88 mm dan 138.29 MPa. Dapat disimpulkan bahwa semakin panjang stopper yang digunakan maka deformasi dan tegangan sisa yang dihasilkan semakin kecil. Dari hasil analisis didapat tegangan sisa pada variasi panjang stopper 200 mm masih di bawah yield stress, maka stopper paling optimum adalah panjang stopper 200 mm dan tidak perlu dilakukan analisis untuk panjang stopper lebih dari 600 mm.
=================================================================
The welding process can occur deformation and increase residual stress on the material. Therefore, the stopper are installed in the process of positioning. In the welding process, the stopper are used to help welder to curb the plate to be welded. By using stopper, the welded plate will not shift easily and deformation can be minimized.
The purpose of this study is to determine the optimum size of the stopper that used in the welding process. The optimum size can be reached based on the deformation and residual stresses value occurring on the base metal with the variation of stopper length i.e. 200, 300, 400, 500, and 600 mm. The analysis was performed using finite element method by making the modeling of steel plate welding with stopper in the finite element software.
Based on the analysis, the maximum deformation and residual stress occur at the length of stopper 200 mm, the maximum deformation is 2.40 mm and the maximum residual stress 184.82 MPa. But, the minimum deformations and residual stresses occur at 600 mm stopper lengths, the minimum deformation is 1.88 mm and the minimum residual stress is 138.29 MPa. It can be concluded that the longer the stopper is used the less deformation and residual stress are occurred. According to the analysis results, the residual stress on the variation of the stopper length of 200 mm is below than the yield stress, then the most optimum stopper is stopper with length 200 mm. The analysis for stopper with length 600 mm or more are not required.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Metode Elemen Hingga, Stopper, Tegangan Sisa, Deformasi, Finite Element Method, Residual Stress, Deformation |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Putra Rafid Buana |
Date Deposited: | 19 Oct 2017 02:39 |
Last Modified: | 06 Mar 2019 01:51 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/47652 |
Actions (login required)
View Item |