Perancangan Boardgame Sistem Pernafasan Manusia Sebagai Media Pendukung Pembelajaran untuk Siswa kelas 5 SD dengan konsep Metafora

Fenancy, Sheilanda Dini (2017) Perancangan Boardgame Sistem Pernafasan Manusia Sebagai Media Pendukung Pembelajaran untuk Siswa kelas 5 SD dengan konsep Metafora. Undergraduate thesis, Insititut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3412100132-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
3412100132-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (11MB) | Preview

Abstract

Biologi sebagai salah satu cabang IPA khususnya kajian sistem organ tubuh merupakan materi yang dipelajari dari siswa kelas 5 SD hingga SMA. Namun nilai yang didapat dari ujian sekolah siswa dan ulangan harian dengan materi tersebut cukup rendah. Salah satu faktor rendahnya nilai tersebut adalah kurang minatnya siswa mempelajari karena materi yang susah. Beberapa media alternatif pendukung pembelajaran telah diberikan namun masih memiliki kekurangan dalam meningkatkan semangat belajar. Sehingga penulis mencoba membuat sebuah peluang baru untuk membuat media pendukung pembelajaran dengan menggunakan media boardgame untuk meningkatkan semangat belajar siswa.
Perancangan dengan boardgame ini bertujuan untuk menambah semangat belajar siswa. Dengan semangat tersebut siswa akan lebih antusias mempelajari materi sehingga mempermudah pengenalan materi sistem organ tubuh tersebut. Dalam menunjang proses perancangan, dibutuhkan beberapa data yang mampu memperkuat studi yang dilakukan, diantaranya adalah dengan studi literatur, dan data sekunder yang berkaitan dengan materi pembelajaran serta tehnik dan pengaruh boardgame, karakteristik segmen desain yang penulis tuju yaitu siswa SD kelas 5, serta mencari tahu standar dan indikator kelayakan boardgame dengan menggunakan wawancara serta uji permainan dengan para pakar desain boardgame. Data yang dikumpulkan kemudian dianalisis dengan metode kualitatif.
Pembelajaran dengan media boardgame ini akan penulis sampaikan dengan menggunakan teknik komunikasi bahasa metafora yang disesuaikan dengan karakter pemahaman siswa kelas 5 SD. Bahasa Metafora merupakan teknik menyampaikan informasi dengan penggunaan analogi atau perumpamaan suatu hal dengan sesuatu yang lebih akrab didengar.Wujud dari perancangan ini adalah sebuah boardgame sistem organ tubuh dengan konsep metafora sebagai media pendukung pembelajaran pada siswa SD kelas 5.
=================================================================
Biology as one of the science root, Esspecially the study of human system organ which also the material that would be learn by student grade 5 from elementary school until high school. But the score of their final test and daily test that include the material is quiet low. One of the factor that cause that low score is because many student are lose their interest to learn more about human system organ. Several alternate media has given for supporting the learning process but still has a lack to increase their interest for study. By that the writer try to design an alternate media that could support the learning process to increase student interest for study with boardgame. Boardgame has already known as a supporting media for learning.
Designing this boardgame has a vision to increase the interest of student to learn. With their interest, they would learn more about the subject so it will feel easy to introduce the material. The design is expected to give the understanding of the student about the material. In supporting the design process, it takes a few data to strengthen the study conducted, among the preparations are Literature Study, and secondary data pertaining the learning material and technique, and the boardgame influence, characteristic of design segments who writers would going to research namely of primary school student class 5, and find out standards and indicators feasibility a boardgame with using interviews and the game with the expert. The data would be collected and then being analyzed with qualitative methods.
This supporting media will tell the subject by Metaphor communication technique to make the student understand easily. The Metaphor language is the communication technique using the analogical or example of things that student already familiar to hear. A form of design of this designing process is a boardgame of human respiratory system with metaphor concept as a supporting media for students primary school class 5.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Sistem Organ Tubuh, Media Pembelajaran, Boardgame, Konsep Metafora, Sistem Pernafasan, Human Organ System, Boardgame, Learning Media, Metaphor Concept, Respiratory System.
Subjects: N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
N Fine Arts > NE Print media
N Fine Arts > NX Arts in general
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Industrial Design Product > (S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Sheilanda Dini Fenancy
Date Deposited: 12 Dec 2017 07:16
Last Modified: 05 Mar 2019 06:48
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/48069

Actions (login required)

View Item View Item