Limbong, Sucipto Riady (2016) Analisa Material ASTM A36 Akibat Pengaruh Suhu Dan Quenching Terhadap Nilai Ketangguhannya. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4109100065-Undergraduate-Theses.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Kebakaran pada kapal masih sering terjadi di perairan laut Indonesia. Akibatnya,
ketangguhan dari material kapal tersebut berubah akibat suhu dari kebakaran tersebut. Pada
saat kebakaran, proses pemadaman dilakukan pada kapal yang terbakar.
Untuk proses pemadaman ini, peneliti melakukan proses Quenching pada material yang
akan diuji. Pada penelitian ini dilakukan pada material ASTM A36 dengan simulasi suhu
kebakaran yang diberikan dengan variasi 750°C, 850°C, dan 950°C dan holding time selama
120 menit dan 240 menit. Kemudian dilakukan proses quenching pada material tersebut.
Penelitian ini bertujuan untuk melihat sifat ketangguhan material dengan menggunakan uji
impak dan uji tarik. Dari pengujian ini didapatkan nilai dari fracture toughness (KIc) dengan
menggunakan konversi uji impact.
Hasil pengujian menunjukkan bahwa jika dibandingkan dengan plat tanpa perlakuan,
maka untuk pengujian tarik yang terbesar didapatkan pada suhu 850°C, untuk pengujian impact
yang terbesar didapatkan pada suhu 950°C, dan untuk nilai KIc yang terbesar didapatkan pada
suhu 750°C. Pengaruh suhu yang dilakukan mengakibatkan nilai ketangguhan semakin
membesar. Pengaruh holding time yang dilakukan mengakibatkan penurunan nilai ketangguhan
dari material. Akan tetapi, akibat pengaruh suhu 850°C terjadi penurunan nilai ketangguhan
dan juga pengaruh holding time pada suhu 850°C terjadi peningkatan nilai ketangguhan, hal ini
yang disebabkan sifat getas dari material tersebut. Berdasarkan dari semua pengujian, material
pada suhu 950°C dan material tanpa perlakuan mempunyai kekuatan yang memenuhi standart
ASTM dan memiliki nilai ketangguhan yang bagus sesuai standart Llyod’s Register.
=====================================================================
Fire on the ship is one of a common tragedy in Indonesia’s marine. This tragedy will
eventually change the toughness of the material due to the temperature of fire. When the fire
occur, the fire fighting is done in the ship.
To do this process, researchers perform quenching process on the material that is going
to be tested. This study is performed on ASTM A36 material with variation of temperature
simulation between 750oC, 850oC and 900oC, and holding time for 120 minutes and 240 minutes.
After that the quenching process is performed on that material. This study aims to look at the
property of the material toughness using impact test and tensile test.
From this test the value of fracture toughness (KIc) is obtained by using a conversion
impact test. The test results showed that when compared with non-treated plate, then for the
greatest tensile test obtained at a temperature of 850°C, for testing biggest impact is obtained at
a temperature of 950°C, and for KIc largest value is obtained at a temperature of 750°C. The
influence of temperature resulted in growing strength as compared to the untreated material.
Effect of holding time resulting in decreased strength of the material caused by the growing
grain diameter and the resulting fine microstructure. However, due to the effect of temperature
at 850°C to be impaired toughness and effect of holding time at 850 ° C increased value of
toughness, this is caused by the brittle characteristic of the material. Based on all tests, the
material at a temperature of 950°C and the material without treatment have strength which meet
ASTM standards and have good toughness value according to Llyod’s Register standards
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSPe 671.821 2 Lim a |
Uncontrolled Keywords: | ASTM A36, Suhu, Holding time, Quenching, uji tarik, uji impak, fracture toughness, temperature, holding time, quenching, tensile test, impact test, fracture toughness |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Anis Wulandari |
Date Deposited: | 11 Sep 2017 02:17 |
Last Modified: | 27 Dec 2018 02:23 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/48821 |
Actions (login required)
View Item |