Prasetyo, Dimas Bagus (2018) Analisis Kekuatan Dermaga Akibat Modifikasi dan Penambahan Beban dengan Pendekatan LRFD Studi Kasus Jetty Propylene PT. Pertamina RU VI, Balongan, Indramayu. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4313100063_undergraduated-theses.pdf - Accepted Version Download (4MB) | Preview |
Abstract
Untuk pengembangan kilang di Balongan, PT. Pertamina RU VI berencana
memfungsikan jetty propylene untuk bongkar muat equipment dan menambah
beban kapal. PT. Pertamina RU VI, merencanakan memfungsikan jetty propylene
yang telah berumur lebih 25 tahun untuk proses transportasi equipment yang berasal
dari luar kilang. Struktur jetty propylene perlu di analisis apakah mampu untuk
menahan beban equipment yang ada dan beban yang akan datang. Analisis
pembebanan dan kekuatan struktur jetty dalam studi ini menggunakan pendekatan
LRFD. Dari hasil analisis didapatkan, kekuatan awal struktur jetty atau kondisi
eksisting dengan nilai capacity ratio 0,82 dan defleksi tiang pancang 0,00726 m.
Penambahan pembebanan yang dilakukan adalah memberi beban truk dan
memperbesar kapal yang bersandar pada jetty tersebut hingga 6500 DWT.
Sedangkan setelah mengalami penambahan beban didapatkan capacity ratio 0,918
dan defleksi tiang pancang 0,00925 m. Nilai yang didapat masih dibawah 1 untuk
capacity ratio dan 0,025 m untuk defleksi tiang pancang sesuai dengan kriteria
design yang ada. Dari hasil tugas akhir, maka struktur jetty propylene masih dalam
kondisi yang aman dan tidak memerlukan modifikasi struktur untuk menahan beban
kapal hingga 6500 DWT.
=========================================================================================================
For the development of refineries in Balongan, PT. Pertamina RU VI plans to
enable jetty propylene for loading and unloading equipment and adding ship load.
PT. Pertamina RU VI, plans to enable a 25-year-old jetty propylene to transport
equipment from the outside refinery. The structure of the jetty propylene needs to
be analyzed whether it is able to withstand existing equipment loads and future
loads. The load analysis and strength of the jetty structure in this study use LRFD
approachFrom the analysis results obtained, the initial strength of the jetty structure
or the existing condition with the value of capacity ratio 0.82 and deflection pile
0,00726 m. The addition of loading is to load the truck and enlarge the vessel
leaning on the jetty up to 6500 DWT. Meanwhile, after experiencing additional
loads obtained capacity ratio 0.918 and deflection pile 0,00925 m. The value
obtained is still below 1 for capacity ratio and 0.025 m for deflection pile in
accordance with existing design criteria. From the final project result, the propylene
jetty structure is still in safe condition and does not require structural modification
to withstand ship load up to 6500 DWT.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSKe 627.98 Pra a-1 3100018074652 |
Uncontrolled Keywords: | jetty propylene, LRFD, capacity ratio, defleksi |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA645 Structural analysis (Engineering) T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1680 Offshore structures |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Prasetyo Dimas Bagus |
Date Deposited: | 19 Mar 2018 01:38 |
Last Modified: | 23 Jul 2020 03:20 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/49867 |
Actions (login required)
View Item |