Analisis Kekuatan Dermaga Akibat Modifikasi dan Penambahan Beban dengan Pendekatan LRFD Studi Kasus Jetty Propylene PT. Pertamina RU VI, Balongan, Indramayu.

Prasetyo, Dimas Bagus (2018) Analisis Kekuatan Dermaga Akibat Modifikasi dan Penambahan Beban dengan Pendekatan LRFD Studi Kasus Jetty Propylene PT. Pertamina RU VI, Balongan, Indramayu. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
4313100063_undergraduated-theses.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Untuk pengembangan kilang di Balongan, PT. Pertamina RU VI berencana memfungsikan jetty propylene untuk bongkar muat equipment dan menambah beban kapal. PT. Pertamina RU VI, merencanakan memfungsikan jetty propylene yang telah berumur lebih 25 tahun untuk proses transportasi equipment yang berasal dari luar kilang. Struktur jetty propylene perlu di analisis apakah mampu untuk menahan beban equipment yang ada dan beban yang akan datang. Analisis pembebanan dan kekuatan struktur jetty dalam studi ini menggunakan pendekatan LRFD. Dari hasil analisis didapatkan, kekuatan awal struktur jetty atau kondisi eksisting dengan nilai capacity ratio 0,82 dan defleksi tiang pancang 0,00726 m. Penambahan pembebanan yang dilakukan adalah memberi beban truk dan memperbesar kapal yang bersandar pada jetty tersebut hingga 6500 DWT. Sedangkan setelah mengalami penambahan beban didapatkan capacity ratio 0,918 dan defleksi tiang pancang 0,00925 m. Nilai yang didapat masih dibawah 1 untuk capacity ratio dan 0,025 m untuk defleksi tiang pancang sesuai dengan kriteria design yang ada. Dari hasil tugas akhir, maka struktur jetty propylene masih dalam kondisi yang aman dan tidak memerlukan modifikasi struktur untuk menahan beban kapal hingga 6500 DWT. ================================================================================================================ For the development of refineries in Balongan, PT. Pertamina RU VI plans to enable jetty propylene for loading and unloading equipment and adding ship load. PT. Pertamina RU VI, plans to enable a 25-year-old jetty propylene to transport equipment from the outside refinery. The structure of the jetty propylene needs to be analyzed whether it is able to withstand existing equipment loads and future loads. The load analysis and strength of the jetty structure in this study use LRFD approachFrom the analysis results obtained, the initial strength of the jetty structure or the existing condition with the value of capacity ratio 0.82 and deflection pile 0,00726 m. The addition of loading is to load the truck and enlarge the vessel leaning on the jetty up to 6500 DWT. Meanwhile, after experiencing additional loads obtained capacity ratio 0.918 and deflection pile 0,00925 m. The value obtained is still below 1 for capacity ratio and 0.025 m for deflection pile in accordance with existing design criteria. From the final project result, the propylene jetty structure is still in safe condition and does not require structural modification to withstand ship load up to 6500 DWT.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: jetty propylene, LRFD, capacity ratio, defleksi
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA645 Structural analysis (Engineering)
Divisions: Faculty of Marine Technology > Ocean Engineering > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Prasetyo Dimas Bagus
Date Deposited: 19 Mar 2018 01:38
Last Modified: 19 Mar 2018 01:38
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/49867

Actions (login required)

View Item View Item