Perencanaan Park And Ride Di Terminal Balongsari

Amonema, Yolanda Fifi (2018) Perencanaan Park And Ride Di Terminal Balongsari. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3113100705-Undergraduate_theses.pdf]
Preview
Text
3113100705-Undergraduate_theses.pdf - Accepted Version

Download (7MB) | Preview

Abstract

Kemacetan di kota Surabaya makin bertambah setiap harinya. Hal tersebut dikarenakan pertambahan jumlah kendaraan yang terjadi setiap harinya. Berdasarkan catatan kepolisian, setiap pagi kendaraan luar kota yang masuk ke Surabaya mencapai 200 ribu. Hal ini membuat Pemerintah kota Surabaya mencari solusi untuk menyelesaikan masalah kemacetan. Diantaranya adalah pembangunan monorail dan trem serta jaringan bus trunk and feeder sebagai sarana Angkutan Massal Cepat (AMC). Untuk membuat pengguna kendaraan pribadi ingin pindah dan menggunakan Angkutan Massal Cepat serta jaringan bus trunk and feeder tersebut diperlukan tempat parkir (park and Ride). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui presentase orang yang menggunakan park and ride di terminal Balongsari jika Angkutan Massal Cepat dan bus trunk and feeder dibangun di kota Surabaya. Selain itu juga, penelitian ini bertujuan untuk Merencanakan desain park and ride.
Metode analisis yang akan digunakan dalam pengerjaan Tugas Akhir ini menggunakan metode Moda Split. Moda Split adalah salah satu bagian dari proses Travel Demand Modelling yang memegang peranan penting dari angkutan umum dalam kebijakan transportasi. Hal ini terkait dengan penyediaan sarana angkutan dan juga prasarana jalan yang diperlukan untuk terjadinya proses pergerakan dengan tersedianya moda yang ada. Pengumpulan data primer dilakukan dengan survey kuisioner maupun survey secara langsung ke lokasi studi. Survey akan dilakukan terhadap 100 responden yang mewakili pengguna mobil pribadi sebagai calon pengguna fasilitas park and ride. Selanjutnya dilakukan pengolahan data primer dengan analisa regresi.
Dari hasil analisa didapat persentase kesediaan pindah untuk mobil sebesar 58 %. Berdasarkan hasil survey, variable yang berpengaruh besar terhadap kesediaan pindah menggunakan Park and Ride adalah tujuan pengguna mobil tersebut. Dari hasil analisis regresi untuk demand pengguna didapatkan presentase pertumbuhan 5 tahun kedepan sebesar 0.91% dengan jumlah kendaraan 387265 buah mobil. Dari peramalan demand pengguna didapatkan jumlah SPR untuk mobil yaitu 3318 SPR. Sedangkan dalam pengerjaan Tugas Akhir ini jumlah lantai yang direncanakan yaitu 12 lantai. ===================================================================================================== The congestion in the city of Surabaya is increasing every day. This is due to the increase in the number of vehicles that occur each day. Based on police records, every morning vehicles outside the city that goes to Surabaya reached 200 thousand. This makes the city of Surabaya looking for solutions to solve the congestion problem. Among them are the construction of monorail and tram and bus network of trunk and feeder as means of mass rapid transportation (AMC). To make private vehicle users want to move and use Mass Rapid Transportation as well as the trunk and feeder bus network is required parking (park and Ride). This study aims to determine the percentage of people who use park and ride in Balongsari terminal if the Mass Rapid Transit and trunk and feeder buses are built in Surabaya. In addition, this study aims to Plan the design of park and ride.
The method of analysis to be used in this Final Project work is using Split Mode method. Split Mode is one part of the Travel Demand Modeling process that plays an important role of public transport in transportation policy. This is related to the provision of transportation facilities as well as road infrastructure necessary for the occurrence of the movement process with the availability of existing modes. Primary data collection is done by questionnaire survey or survey directly to study location. Survey will be conducted on 100 respondents who represent private car users as potential users of park and ride facilities. Further done the primary data processing with regression analysis.
From the analysis result obtained percentage of willingness to move for car equal to 58%. Based on the survey results, variables that have a large effect on willingness to move using Park and Ride is the purpose of the car user. From the results of regression analysis for user demand obtained percentage growth 5 years ahead of 0.91% with the number of vehicles 387265 cars. From user demand forecasting obtained SPR amount for car that is 3318 SPR. Meanwhile, in this final project, the number of floors planned is 12 floors.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Park and ride; moda split; probabilitas perpindahan; split mode, probability of movement
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Yolanda Fifi Amonema
Date Deposited: 05 Feb 2018 07:49
Last Modified: 14 Apr 2020 07:14
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/50286

Actions (login required)

View Item View Item