Analisa Perbandingan Keuanggulan Kapal Tunda Menggunakan Propulsi Elektrik Dengan Propulsi Mekanis

Christanto, Alfrian Yoga Budi (2018) Analisa Perbandingan Keuanggulan Kapal Tunda Menggunakan Propulsi Elektrik Dengan Propulsi Mekanis. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211240000035-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
04211240000035-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Pemilihan sistem propulsi adalah salah satu pertimbangan dasar dalam merancang sebuah kapal. Tetapi hal ini dapat menjadi sangat sulit untuk memuaskan dan mencapai semua kebutuhan secara simultan. Bagaimanapun harus dibuat sebuah design dari sistem yang paling optimal yang memiliki sebanyak mungkin faktor-faktor yang menguntungkan. Untuk itu sangat penting mengetaahui keunggulan dan kekurangan pada setiap tipe – tipe propulsi, seperti propulsi elektrik dan mekanis ini.
Pada tugas akhir ini dilakukanlah Analisa terhadap perbandingan keunggulan kapal yang menggunakan propulsi elektrik dengan propulsi mekanis. Dalam hal ini objek yang ingin dianalisa untuk dibandingkan sistem propulsinya berjenis kapal tunda. Dari hasi Analisa daya yang dibutuhkan kapal tunda berpenggerak propulsi elektrik untuk mencapai kecepatan 8 knot adalah sebesar 507,196 kW atau 680,150 Hp, dengan catatan kapal tunda propulsi elektrik 750 GT. Sedangkan daya yang dibutuhkan kapal tunda berpenggerak propulsi mekanis untuk mencapai kecepatan 8 knot adalah sebesar 97,61 kW atau 130,9 Hp. Dengan catatan kapal tunda propulsi mekanis 30 GT. Dari data analisa grafik antara pengaruh besarnya putaran motor terhadap torsi disimpulkan bawasannya torsi kapal tunda berpenggerak propulsi elektrik lebih tinggi dibandingkan dengan kapal tunda berpenggerak propulsi mekanis. Hal ini dibuktikan karena pada putaran 12 RPS, besar torsi pada kapal tunda berpenggerak propulsi elektrik adalah sebesar 18.500 kW/s dan torsi pada kapal tunda berpenggerak propulsi mekanis adalah 5.100 kW/s. Dan dari data analisa grafik antara pengaruh besarnya power terhadap torsi disimpulkan bawasannya torsi kapal tunda berpenggerak propulsi elektrik lebih tinggi dibandingkan dengan kapal tunda berpenggerak propulsi mekanis. Hal ini dibuktikan karena pada daya 300.000 kW, besar torsi pada kapal tunda berpenggerak propulsi elektrik adalah sebesar 1.600 kW/s dan torsi pada kapal tunda berpenggerak propulsi mekanis adalah 2.400 kW/s
====================================================================================================
The selection of a propulsion system is one of the basic considerations in designing a ship. But it can be very difficult to satisfy and reach all needs simultaneously. However, there should be a design of the most optimal system that has as many possible beneficial factors as possible. It is important to know the advantages and disadvantages of each type of propulsion, such as electrical and mechanical propulsion.In this final project conducted an analysis of the comparison of the advantages of ships that use electric propulsion with mechanical propulsion. In this case the object to be analyzed to compare propulsion system type tug boat. From the analysis,The required power of an electrically propulsion tugboat to reach a speed of 8 knots is 507,196 kW or 680,150 Hp, with a record of 750 GT electric propulsion tugs. Whereas the required power of a mechanical propulsion tugboat to achieve a speed of 8 knots is 97,61 kW or 130,9 Hp. With a record of 30 GT mechanical propulsion tugs. From the graphical analysis data between the influence of the rotation of the motor to the torque, it is concluded that the torque of the electrically propulsion tugboat torque is higher than that of a mechanical propulsion tug. This is evidenced because at the rotation 12 RPS, the torque of the electric propulsion tugboat is 18.500 kW / s and the torque on a mechanically propulsion tugboat is 5.100 kW / s. And from the graphical analysis data between the influence of the power to torque, it is concluded that the torque of the electrically propulsion tugboat torque is higher than that of the propulsion-driven tugboards. This is evidenced because at a power of 300.000 kW, a scale of torque on electric propulsion tugboat is 1.600 kW / s and the torque on a mechanically propulsion tugboat is 2.400 kW / s

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.850 3 Yog a-1
Uncontrolled Keywords: Propulsi Elektrik; Propulsi Mekanis; Kapal Tunda; Electric Propulsion; Mechanical Propulsion; Tug Boat
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Alfrian Yoga Budi Christanto
Date Deposited: 23 Mar 2018 04:31
Last Modified: 25 Sep 2020 09:06
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/50458

Actions (login required)

View Item View Item