Kurniawan, Ferdian Lutfi (2018) Perancangan Maskot Kota Kediri Untuk Memperkuat Identitas Harmoni Kediri. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
3411100122-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version Download (6MB) | Preview |
Abstract
Pada tahun 2014, pemerintah Kota Kediri melakukan penelitian untuk mencari potensi daerahnya. Hasilnya, Kota Kediri memiliki potensi utama pada tiga sektor yaitu pendidikan, jasa dan perdagangan. Sebagai upaya meningkatkan potensi dan citra kotanya, pada tahun 2016 pemerintah Kota Kediri meluncurkan program city branding bertajuk “Harmoni Kediri”. Namun, berdasarkan hasil kajian pengurus brandkota Kediri, hingga saat ini masyarakat belum familiar terhadap keberadaan identitas Kota Kediri tersebut.
Penelitian ini mengkaji tentang peran maskotuntuk meningkatan kekuatan identitas visualkota. Proses penelitian ini terbagi menjadi dua tahap yaitu tahap pra riset yang mengkaji tentang dasar penggunaan tema judul dan tahap riset yang mengkaji tentang obyek dan media perancangan. Sumber data primer dihasilkan dari wawancara dengan pengurus brand, observasi, wawancara dengan calon audiens, eksperimen visual, uji karakter melalui kuesioner visual, sedangkan sumber data sekunder diperoleh dari studi pustaka keilmuan identitas, desain karakter, dan studi karakter yang sudah ada sebelumnya.
Luaran media perancangan ini adalah konsep desain identitas visual berupa karakter maskot yang merepresentasikan Kota Kediri. Konsep komunikasi karakter dibagi menjadi tiga tahap. Tahap pertama sebelum kedatangan pengunjung, tahap kedua ketika pengunjung datang ke kota, tahap ketiga ketika pengunjung hendak meninggalkan kota. Desain maskotini diharapkan dapat membantu program pemerintah Kota Kediri dalam menguatkan identitas visual kota yang kuat di mata masyarakat. ================================================================================================================== In 2014, the government of Kediri conducted research to find the potential of the region. The result, Kediri City has the potential in three sectors of education, services and trade. In an effort to increase the potential and image of the city, in 2016 the government of Kediri City launched a city branding program entitled "Harmony Kediri". However, based on the results of study board brand Kediri, until now people are not familiar with the existence of Kediri's identity.
This study examines the role of mascots to enhance the strength of urban visual identity. This research process is divided into two stages of pre-research stage that examines the basic use of the title theme and research phase that examines the object and the media design. Primary data sources are generated from interviews with brand managers, observations, interviews with potential audiences, visual experiments, character tests through visual questionnaires, while secondary data sources are derived from a study of scientific literature, character design, and character studies.
The output of this design media is the concept of visual identity design in the form of a mascot character that represents Kediri. The concept of character communication is divided into three stages. The first stage before the arrival of visitors, the second stage when visitors come to town, the third stage when visitors are about to leave the city. Mascot design is expected to help the government program in strengthening the City of Kediri strong visual identity in the eyes of the public.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSDP 741.6 Kur p |
Uncontrolled Keywords: | City Branding; Identity; Kediri Harmoni; Kediri City |
Subjects: | N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration |
Divisions: | Faculty of Architecture, Design, and Planning > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Ferdian Lutfi Kurniawan |
Date Deposited: | 02 May 2018 05:09 |
Last Modified: | 22 Jun 2020 07:23 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/51348 |
Actions (login required)
View Item |