Pambudi, Sapto (2005) Penggantian Katalis Tembaga Menjadi Besi Pada Prototipe Ntp-Katalis Dalam Mereduksi Emisi NOx. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4200100011-Undergraduate-Thesis.pdf - Published Version Download (10MB) | Preview |
Abstract
Pengembangan technologi plasma untuk mereduksi emisi sudah mulai banyak dibidik oleh para pakar ernisi dan pemerhati lingkungan hidup. Khususnya dalam bidang mesin diesel yang kadar emisi NOx menjadi masalah terbesarnya. Para pakar telah mulai mencari kombinasi yang sesuai antara teknologi plasma ini dengan teknologi kimia katalis. Sebagaimana penelitian yang telah ada, sebuah prototype NTP - Katalis tembaga yang sedianya mampu mengurangi emisi ternyata menunjukkan hasil yang kurang optimal. Penyerapan emisi yang kurang optimum tersebut disebabkan karena tidak sesuainya tembaga digunakan sebagai katalis untuk mesin diesel.
`Tugas Akhir ini mempresentasikan penggunaan treatment Non-thermal plasma yang dikombinasikan dengan katalis besi untuk mereduksi emisi NOx pada motor diesel sebagai pengembangan dari prototype NTP - Katalis Tembaga yang telah ada. Tugas Akhir ini bertujuan untuk membuktikan performa besi sebagai katalis. Dalam Tugas Akhir ini terbukti bahwa besi telah berhasil mereduksi emissi NOx meskipun tingkat keaktifannya kurang begitu signifikan. Dengan katalis besi, torsi maksimurn mengalami kenaikan sebesar 3.64% dari standard, daya maksimumnya dapat dipertahankan sama dengan standard. Dengan katalis besi effisiensi efektifuya dapat dinaikkan 10% lebih baik dari pada katalis tembaga.
============================================================
Development of plasma technology to reduce the emission have started a lot of aimed at by all expert of emission and environment observer. Specially in the field of diesel engine which rate of emission NOx become his biggest problem. All expert have started to look for the appropriate combination among plasma technology and chemical catalyst technology. As research which there have, a prototype NTP - Copper Catalyst which is as ready as able to lessen the emission, in the reality show the result which less be optimal. Emission absorbtion which less be the optimum caused by inappropriate copper used as catalyst for the diesel engine.
This Final Project present the use of Non -Thermal Plasma treatment combined by iron catalyst to reduce the emission NOx at diesel motor as development from prototype NTP - Copper Catalyst which there have. This Final Project aim is to prove the performa iron as catalyst. In this Final Project is proven that iron have succeeded to reduce the emissi of NOx although its activity level less so significant. By iron catalyst, maximum torsi experiencing of increase equal to 3.6-1% from standard, the maximum power defensible as equal as standard. By iron catalyst, it effective effisiensi can be boosted up 10% is better than at copper catalyst.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSSP 623.872 36 Pam p |
Subjects: | T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ799 Diesel motor--Electronic control. |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | ansi aflacha |
Date Deposited: | 03 Apr 2018 05:19 |
Last Modified: | 03 Apr 2018 05:19 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/51675 |
Actions (login required)
View Item |