Tias, Rahmawati Febrifyaning (2015) Pengendalian Dua Karakter Animasi Dalam Digital Storytelling Cerita Rakyat Menggunakan Hand Motion Capture Berbasis Finite State Machine. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
2210205208-Master Thesis.pdf - Published Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
Animasi yang dirancang dan disajikan untuk media belajar sudah
berkembang pada masa sekarang, karakter animasi yang menceritakan cerita
rakyat dapat menjadi salah satu media pembelajaran bagi anak-anak. Cara
penyajian konten animasi pembelajaran yang berbeda dapat memicu ketertarikan
anak-anak untuk belajar, salah satunya dengan menggunakan hand motion capture
sebagai navigasi dalam penyajian animasi cerita rakyat.
Digital Storytelling adalah praktek menggabungkan gambar dengan
soundtrack yang diriwayatkan termasuk suara, musik dan video. Storytelling
menjadi suatu bentuk pembelajaran melalui game yang efisien dimana pengguna
dapat mengerti dan memahami pembelajaran yang disampaikan. Di dalam konsep
storytelling pemain tidak langsung memainkan permainannya tetapi diceritakan
(storytelling) dahulu kisah/alur cerita.
Keterbatasan alat yang seharusnya dimainkan oleh satu pengguna dapat
dimaksimalkan menjadi dua orang dengan masing-masing menggunakan satu
tangan untuk menavigasikan satu karakter, proses pengujian didapatkan tingkat
kesalahan sinkronisasi pengenalan sebesar XX % , maka peningkatan kapabilitas
perangkat keras dan lunak diperlukan supaya kesalahan dapat diminimalisir
dengan tujuan meningkatkan kenyamanan dalam bernavigasi ketika bermain.
=================================================================================================\
The animation was designed and presented to the media learning has
grown in recent times, animated characters that tell the story of the people can be
one of the medium of learning for children. Way of presenting different
instructional animation content can lead to interest children to learn, one with a
hand motion capture as navigation in presenting animation folklore.
Digital Storytelling is the practice of combining images with a narrated
soundtrack including voice, music and videos. Storytelling becomes a form of
learning through an efficient game in which the user can see and understand that
learning is delivered. In the concept of storytelling players do not directly play the
game but is told (storytelling) advance the story / plot.
Limitations of tools that should be played by one user can be maximized
to two people with each using one hand to navigate the character, the testing
process synchronization error recognition rate obtained by XX%, then increasing
the capability of the hardware and software needed so that errors can be
minimized by destination improve comfort in navigation when playing.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Additional Information: | RTE 006.7 Tia p |
Uncontrolled Keywords: | Karakter, Hand Motion Capture, Digital Storytelling, Animasi |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA1637 Image processing--Digital techniques |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology > Electrical Engineering > 20101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | Mr. Tondo Indra Nyata |
Date Deposited: | 30 Apr 2018 03:52 |
Last Modified: | 30 Apr 2018 03:52 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/51820 |
Actions (login required)
View Item |