Pengendalian Dua Karakter Animasi Dalam Digital Storytelling Cerita Rakyat Menggunakan Hand Motion Capture Berbasis Finite State Machine

Tias, Rahmawati Febrifyaning (2015) Pengendalian Dua Karakter Animasi Dalam Digital Storytelling Cerita Rakyat Menggunakan Hand Motion Capture Berbasis Finite State Machine. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
2210205208-Master Thesis.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Animasi yang dirancang dan disajikan untuk media belajar sudah berkembang pada masa sekarang, karakter animasi yang menceritakan cerita rakyat dapat menjadi salah satu media pembelajaran bagi anak-anak. Cara penyajian konten animasi pembelajaran yang berbeda dapat memicu ketertarikan anak-anak untuk belajar, salah satunya dengan menggunakan hand motion capture sebagai navigasi dalam penyajian animasi cerita rakyat. Digital Storytelling adalah praktek menggabungkan gambar dengan soundtrack yang diriwayatkan termasuk suara, musik dan video. Storytelling menjadi suatu bentuk pembelajaran melalui game yang efisien dimana pengguna dapat mengerti dan memahami pembelajaran yang disampaikan. Di dalam konsep storytelling pemain tidak langsung memainkan permainannya tetapi diceritakan (storytelling) dahulu kisah/alur cerita. Keterbatasan alat yang seharusnya dimainkan oleh satu pengguna dapat dimaksimalkan menjadi dua orang dengan masing-masing menggunakan satu tangan untuk menavigasikan satu karakter, proses pengujian didapatkan tingkat kesalahan sinkronisasi pengenalan sebesar XX % , maka peningkatan kapabilitas perangkat keras dan lunak diperlukan supaya kesalahan dapat diminimalisir dengan tujuan meningkatkan kenyamanan dalam bernavigasi ketika bermain. =================================================================================================\ The animation was designed and presented to the media learning has grown in recent times, animated characters that tell the story of the people can be one of the medium of learning for children. Way of presenting different instructional animation content can lead to interest children to learn, one with a hand motion capture as navigation in presenting animation folklore. Digital Storytelling is the practice of combining images with a narrated soundtrack including voice, music and videos. Storytelling becomes a form of learning through an efficient game in which the user can see and understand that learning is delivered. In the concept of storytelling players do not directly play the game but is told (storytelling) advance the story / plot. Limitations of tools that should be played by one user can be maximized to two people with each using one hand to navigate the character, the testing process synchronization error recognition rate obtained by XX%, then increasing the capability of the hardware and software needed so that errors can be minimized by destination improve comfort in navigation when playing.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: RTE 006.7 Tia p
Uncontrolled Keywords: Karakter, Hand Motion Capture, Digital Storytelling, Animasi
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA1637 Image processing--Digital techniques
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Electrical Engineering > 20101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Mr. Tondo Indra Nyata
Date Deposited: 30 Apr 2018 03:52
Last Modified: 30 Apr 2018 03:52
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/51820

Actions (login required)

View Item View Item