Peramalan Jumlah Kiriman Surat dan Paket Delivery Center Surabaya Utara Kantor Pos Indonesia (Persero) Menggunakan ARIMA Box-Jenkins

Nurhidayah, Evi Trias (2018) Peramalan Jumlah Kiriman Surat dan Paket Delivery Center Surabaya Utara Kantor Pos Indonesia (Persero) Menggunakan ARIMA Box-Jenkins. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10611500000121-Non_Degree.pdf]
Preview
Text
10611500000121-Non_Degree.pdf - Accepted Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Jasa logistik sampai saat ini merupakan pelayanan yang sangat dibutuhkan oleh masyarakat dalam mengirimkan paket maupun dokumen. Salah satu perusahaan jasa logistik di Indonesia yang mencakup wilayah sampai ke pelosok tanah air adalah PT Pos Indonesia. Delivery Center merupakan salah satu bagian dari PT Pos Indonesia untuk mengirimkan surat. Jumlah pengantar yang ada di Delivery Center Surabaya Utara tahun 2017 ada sebanyak 54 orang dan ada 5 jenis pool akan tetapi terdapat ketidakseimbangan kinerja para pengantar di tiap bulannya, di bulan November 2017 kinerja pengantar perak rendah sebesar 17%. Salah satu penyebabnya adalah ketidakmerataan pembagian kiriman karena jumlah surat yang diantar tidak di prediksi dengan baik sehingga di tahun 2018 Delivery Center membuat kebijakan baru yaitu “Pemerataan Beban Antaran” untuk upaya meratakan masing-masing kinerja pengantar. Upaya pemerataan dapat di capai jika dapat di prediksi jumlah surat yang dikirim. Oleh karena itu perlu dilakukan peramalan dengan menggunakan metode ARIMA Box Jenkins. Data yang digunakan adalah data sekunder yaitu data produksi harian kiriman surat dan paket pada bulan Oktober 2017 sampai Januari 2018. Didapatkan model terbaiknya adalah model ARIMA (0,0,1)7. Jumlah kiriman surat dan paket di prediksi akan banyak tertuju di Delivery Center Surabaya Utara pada tanggal 4 Februari dan terendah pada tanggal 8 Februari 2018.
=======================================================================================================
Logistic service have been services that are needed by the community in sending packages and documents so far. One of the logistic services company in Indonesia covering the territory to the corners of the country is PT Pos Indonesia. Delivery Center is one part of PT Pos Indonesia to send a letter. The number of introductions in the Delivery Center of North Surabaya in 2017 is 54 people and there are 5 types of pools but there is a performance imbalance of the introduction in each month, in November 2017 the low silver introductory performance of 17%. One reason is the inequality of the distribution of mails because the number of mail delivered is not well predicted so that in 2018 Delivery Center makes a new policy of "Equal Expense Budgeting" for the effort of leveling each introductory performance. Efforts for equity can be achieved if it can be predicted the number of letters sent. Therefore it is necessary to forecast using ARIMA Box Jenkins method. The data used are secondary data that is the production data of letter and package mails in October 2017 until January 2018. The best model is ARIMA model (0,0,1) 7. The number of mail and package deliveries in prediction will be the highest on the Delivery Center of North Surabaya on February 4th and the lowest on February 8th, 2018.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: RSSB 519.535 Nur p-1 3100018075516
Uncontrolled Keywords: ARIMA Box Jenkins, Delivery Center Surabaya Utara, Kiriman Surat dan Paket, Delivery Center North Surabaya, Mailing Mail and Packages.
Subjects: Q Science > QA Mathematics
Q Science > QA Mathematics > QA276 Mathematical statistics. Time-series analysis. Failure time data analysis. Survival analysis (Biometry)
Q Science > QA Mathematics > QA280 Box-Jenkins forecasting
Divisions: Faculty of Vocational > 49501-Business Statistics
Depositing User: Nurhidayah Evi Trias
Date Deposited: 01 Aug 2018 03:59
Last Modified: 09 Oct 2020 01:16
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/52227

Actions (login required)

View Item View Item