Perancangan Dashboard Sebagai Pendukung Keputusan Berdasarkan Data Antrean Pada Aplikasi Antribos ( Studi Kasus : Medical Center ITS )

Aditya, Firman Maulana (2018) Perancangan Dashboard Sebagai Pendukung Keputusan Berdasarkan Data Antrean Pada Aplikasi Antribos ( Studi Kasus : Medical Center ITS ). Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5214100148-Undergraduate_theses.pdf]
Preview
Text
5214100148-Undergraduate_theses.pdf - Accepted Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Antre merupakan suatu kejadian saat seseorang harus menunggu giliran hingga akhirnya dia dapat dilayani. Hal ini dapat terjadi karena beberapa hal seperti layanan yang disediakan terbatas daripada banyaknya orang yang ingin mendapatkan layanan, adanya kendala gangguan saat layanan sedang berjalan hingga kinerja dari pemberi layanan yang kurang baik. Dari faktor penyebab antrean tersebut seharusnya dapat menjadi evaluasi dari pemilik layanan untuk dapat membuat keputusan dalam memperbaiki layanan mereka sehingga tidak memiliki antrean yang menumpuk. Pada kenyatannya, pemilik layanan sudah mengetahui factor-faktor penyebab tersebut tetapi belum memiliki data yang cukup mendukung. Pemilik layanan juga membutuhkan sebuah laporan terkait layanan mereka yang dapat diakses secara cepat dalam hari, minggu dan bulan serta laporan yang mudah dipahami. Sehingga tugas akhir ini akan merancang dashboard yang membantu pemilik layanan dalam mengambil sebuah keputusan dengan metode User Centered Design agar dashboard yang dibuat dapat mudah dipahami dengan visualisasi data

Kata Kunci: Antrean, dashboard, User Centered Design, Visualisasi data ================= Queue is an event when someone has to wait their turn until finally he can be served. This can happen because some things like the service provided are limited to the number of people who want to get the service, there are obstacles to disruption while the service is running until the performance of the service provider is not good. From the cause of the queue it should be an evaluation of the service owner to be able to make decisions in improving their services so that they do not have a piling queue.
In fact, service owners already know the cause factors but have not enough data to support. Service owners also need a report regarding their services that can be accessed quickly in days, weeks and months and easily understandable reports.
So, this final task will design a dashboard that helps service owners in taking a decision with User Centered Design method so that the dashboard created can be easily understood with data visualization.

Keywords: Queue, dashboard, User Centered Design, Data visualization.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Queue, dashboard, User Centered Design, Data visualization, Antrean, dashboard, User Centered Design, Visualisasi data
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Q Science > QA Mathematics > QA76.76.A65 Application software. Enterprise application integration (Computer systems)
T Technology > T Technology (General) > T58.62 Decision support systems
Divisions: Faculty of Information and Communication Technology > Information Systems > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Firman Maulana A
Date Deposited: 24 Oct 2018 06:42
Last Modified: 15 Apr 2021 04:41
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/52759

Actions (login required)

View Item View Item